Waarderen en feedback
Laatst bijgewerkt op: 13-06-2024
Je bereikt meer met een compliment dan met kritiek. Goede feedback is dan ook een belangrijk onderdeel van communiceren in de ouderenzorg. Op deze pagina vind je tips om feedback te geven en te ontvangen.
Je bereikt meer met een compliment dan met kritiek
'Het was een plezierig gesprek. Bedankt voor je tijd en aandacht.' Zo’n opmerking geeft je collega een prettig gevoel. Toch zijn we over het algemeen niet zo goed in complimenten geven. Want je 'doet gewoon je werk', toch?
Maar een oprecht compliment doet wonderen. Bij cliënten én bij collega’s. Een compliment is effectiever dan kritiek. Je bereikt er veel mee:
- De ander voelt zich gezien.
- De ander weet dat je zijn of haar gedrag op prijs stelt.
- De ander zal het benoemde gedrag sneller herhalen.
- Het zelfvertrouwen van de ander neemt toe.
- De ander voelt zich gewaardeerd.
Een compliment zit al in een klein gebaar
Voor ieder punt van kritiek zijn er 5 complimenten nodig om de relatie te herstellen. Gelukkig hoeft een compliment geven niet moeilijk te zijn. Je kunt zelfs een compliment geven zonder iets te zeggen. Een simpel gebaar kan al veel betekenen, zoals een glimlach, een schouderklopje of een duim omhoog.
Denken in kwaliteiten
Je raakt mensen het meest met een compliment of waardering voor hun kwaliteiten. Iemands kwaliteiten vertellen namelijk veel over die persoon. Bijvoorbeeld wat iemand motiveert in het werk. Want waar je goed in bent, doe je graag. En wat je belangrijk vindt, houdt je vaak bezig. Daarom is het belangrijk dat je de kwaliteiten van de ander kent en benoemt.
Feedback: elkaar aanspreken
Feedback is er in veel vormen. Iemand spreekt je bijvoorbeeld aan op je houding of gedrag, op hoe je je werk doet of op je hoe je een gesprek voert. Het is niet altijd makkelijk om je niet persoonlijk te laten raken door feedback.
Andersom is het ook lastig om opbouwende feedback te geven. Voor goede feedback is er een open sfeer nodig en een prettig werkklimaat. Bezoek onze pagina's met tips voor feedback: