Werkzame bestanddelen voor een goede dialoog binnen jouw organisatie
Gepubliceerd op: 14-03-2022
Laatst bijgewerkt op: 02-09-2024
Zorgorganisaties die de kwaliteit van hun werk willen verbeteren, kunnen niet om de dialoog met hun cliënten en hun medewerkers heen. In de praktijk blijkt dat het goede gesprek pas op gang kan komen als een organisatie daarvoor de juiste voorwaarden heeft geschapen. VERS: Visie, Educatie, Ruimte en rust, en Sturing. Deze ‘werkzame bestanddelen’ in het beleid van jouw organisatie verbeteren de communicatie en de zorg.
VERS-onderdelen
In iedere organisatie zijn de VERS-onderdelen aanwezig. De mate waarin geeft aan in hoeverre de organisatie de dialoog in de praktijk bevordert dan wel belemmert. VERS staat voor:
V=Visie
Dialoog en vraaggerichtheid staan in de visie of missie van de organisatie beschreven. Deze is vertaald in concrete verwachtingen en gedrag. In alle onderdelen van de organisatie weten de medewerkers wat de visie of de missie precies betekent voor hun handelen. Visie is het best verwoord in een kort en krachtig ‘motto’ waaraan de medewerkers hun gedrag en beslissingen kunnen spiegelen, zoals ‘de klant komt van rechts’, ‘het huis is van de bewoner’.
E=Educatie
Leren en veranderen gaan samen. Bij het inwerken kijken nieuwe medewerkers het gewenste gedrag af bij collega’s die, veelal zonder dat zelf bewust te zijn, een rolmodel zijn. Het proces van leren en veranderen is dan ook afhankelijk van de aanwezigheid van een vaste kern op de werkvloer die het goede voorbeeld geven door het ‘motto in de praktijk te laten zien’. Daarnaast leert men door het inzetten van tools, om met aandacht en respect (dialoog) in gesprek te zijn met bewoners, familie en met collega’s.
R=Ruimte en Rust
De medewerkers krijgen van collega’s en van de leiding ruimte voor contacten, goede gesprekken én voor reflectie. Zijzelf geven die ruimte ook aan hun collega’s.
S=Sturing/management
De raad van bestuur, managers en teamleiders zijn inspirerend voor de medewerker. Zij hebben een coachende stijl en vervullen ook een voorbeeldfunctie in hoe de dialoog als basishouding er in de dagelijkse praktijk uitziet.
Download de brochure ‘Het goede gesprek: dialoog als basishouding in de zorg’ (pdf, 2009) voor meer informatie over deze werkzame bestanddelen.
Downloads