Naar hoofdinhoud Naar footer

Deel deze pagina via:

Stel je vraag aan

Soort

E-learning

Organisatie / Uitgever

LOCOmotion en Vilans

Auteur

Nico Knibbe

Prijs

Gratis

Free Learning: Goed in Gesprek

Gepubliceerd op: 16-04-2023

Laatst bijgewerkt op: 12-02-2025

Als zorgverlener ben je voortdurend in gesprek. Met cliënten, collega’s, mantelzorgers, familie, vrienden en naasten van je cliënt. Goede gesprekken zijn belangrijk. Je werk wordt er leuker van en de zorg wordt er beter door. Met de vernieuwde e-learning Goed in Gesprek leer je beter communiceren in de zorg. Hoe voer je een goed gesprek? Welke vragen helpen daarbij? Hoe kun je goed feedback geven en ontvangen? Wat zijn afweermechanismes? Wat is actief luisteren? En hoe maak je een gesprek doelgericht?

21 vragen over praktijksituaties

In de e-learning leer je, door 21 vragen te beantwoorden, hoe een goed gesprek in de praktijk werkt. Je ziet filmpjes met duidelijke voorbeelden van wat wel en niet werkt en er is aanvullende informatie over bijvoorbeeld afweermechanismes en actief luisteren. Na het beantwoorden van een vraag, krijg je meteen een toelichting of je het nu goed of niet goed hebt, je leert hiermee sneller. De e-learning is heel laagdrempelig en geschikt voor verzorgenden, verpleegkundigen en woonbegeleiders. Eigenlijk voor iedereen die beter wil leren communiceren. En je kunt hem zo vaak doen als je wil. Als je voldoende vragen goed hebt beantwoord, kun je een certificaat downloaden en printen.

Je kunt de e-learning ook op een tablet of smartphone doen. De inhoud sluit aan bij de kwaliteitskaders in de zorg.

Gesprekken voeren in de zorg, je doet het elke dag. Je praat en je gebruikt lichaamstaal om informatie over te brengen. Lijkt simpel, maar dat is het niet. Elke dag ontstaan misverstanden. Een 'goed gesprek' kan dit voorkomen. 

Wat zijn de kenmerken van een goed gesprek?

Meerdere antwoorden kunnen juist zijn

  1. Je kunt jezelf verplaatsen in het standpunt van de ander zonder te oordelen.
  2. Jullie gedachten komen allebei aan bod (tweerichtingsverkeer).
  3. Je hebt de ander overtuigd van jouw oplossing of standpunt.
  4. Er is sprake van gelijkwaardigheid. 
  5. Jullie hebben gelachen en/of gehuild. 

Accreditatiepunten voor beroepsregister

Ben je geregistreerd? Voor de module kun je een accreditatiepunt halen voor het Kwaliteitsregister Verpleegkundigen en Verzorgenden van V&VN (dit kost 4 euro administratiekosten). De e-learning kan gedaan worden als zelfstudie, maar kan ook goed in opleidingen gebruikt worden.

Ga naar

Free Learning

Start de e-learning Goed in Gesprek