Goede voedingszorg
Laatst bijgewerkt op: 17-12-2024
De laatste jaren is er steeds meer aandacht voor persoonsgerichte zorg: zorg die is afgestemd op iemands leven, wensen en voorkeuren. Gebruik de informatie op deze pagina om tot goede voedingszorg te komen.
Goede voedingszorg
Er is tegenwoordig veel aandacht voor persoonsgerichte zorg, zorg die past bij het leven, de wensen en voorkeuren van mensen. Dit geldt ook voor eten en drinken. Er is namelijk geen perfect dieet dat voor iedereen werkt. Wat voor de één gezond is, hoeft niet gezond te zijn voor een ander. Vooral bij (kwetsbare) ouderen kunnen voedingsadviezen anders zijn dan de adviezen uit de Schijf van Vijf. Voor deze mensen kan een diëtist een speciaal dieet maken dat past bij hun behoeften. Goede voedingszorg is voor iedereen anders. Op deze pagina vind je informatie om goede voedingszorg te geven en om erover te praten als je je zorgen maakt over het eetpatroon van je cliënt.
Belang van een persoonlijke aanpak
In onderstaande video vertelt Mieke van Hamersveld, expert op het gebied van eten en drinken, waarom een persoonlijke aanpak belangrijk is en geeft ze enkele tips.
Aandacht voor het dagelijks leven, de emoties en de behoeften van de cliënt zorgt voor meer tevredenheid en heeft een positieve invloed op de gezondheid. Een persoonlijke aanpak zorgt ervoor dat je als zorgprofessional dichter bij de cliënt staat. Dit geldt ook voor eten en drinken. Er is geen optimaal dieet dat voor iedereen werkt. De diëtist bekijkt samen met de cliënt wat het beste past bij de persoonlijke situatie. Daarbij is het belangrijk om je eigen ideeën en voorkeuren los te laten en open te staan voor wat de cliënt wil. Welk dieet past het beste bij zijn of haar wensen en voorkeuren? Dit is belangrijk, want het zorgt ervoor dat iemand de voedingsadviezen ook op lange termijn volhoudt.
Open gesprek over eetgewoonten
Als zorgprofessional kom je in de persoonlijke omgeving van de cliënt en kun je eetgewoonten tegenkomen waar je je zorgen over maakt. Bijvoorbeeld een wijkverpleegkundige die bij de dagelijkse zorg een roze koek bij de koffie krijgt en meerdere lege verpakkingen in de prullenbak vindt. Hier schrikt hij van en hij wil op een open manier praten met zijn cliënt.
Goed in gesprek over eten en drinken
Iedereen heeft zijn eigen mening over voeding en wil vaak niet dat iemand anders vertelt wat hij moet doen. Wil je je cliënt bewust maken van gezond eten? Dan is het belangrijk om eerst te praten over wat je cliënt belangrijk vindt bij eten en drinken. Het helpt om een open gesprek te voeren door interesse te tonen, vragen te stellen en niet te oordelen. In het gesprek kun je extra informatie geven naast de kennis die de cliënt zelf al heeft. Zo help je je cliënt op weg naar gezondere eetgewoonten. Als je het stap voor stap aanpakt, komt de boodschap beter over.
Voor mensen in een zorginstelling geeft eten en drinken vaak structuur aan de dag. Het is iets om naar uit te kijken.
Voorbeeldvragen:
- Wat betekent eten en drinken voor u?
- Wat zijn mooie herinneringen aan eten en drinken?
- Wat at of dronk u vroeger het liefst? Is dat veranderd?
- Kookt u zelf of deed u dat vroeger? En doet of deed u dit graag? Wat maakte u graag klaar?
- Wat eet u bij de koffie en hoe kan dat gezonder?
- Wat zou een gezond eetpatroon kunnen zijn voor uzelf? Wat betekent gezonde voeding voor u?
- Geniet u van eten en drinken? Zo nee, hoe komt dat?
- Kan ik ergens mee helpen? Wat maakt u echt blij als het gaat om eten en drinken?
Vitamine D
Ongeveer de helft van de (oudere) Nederlanders heeft een te weinig vitamine D. Lees waarom vitamine D belangrijk is voor ouderen en hoe je ervoor kunt zorgen.
Meer informatie over persoonsgerichte zorg
Wil je meer weten over persoonsgerichte zorg? Kijk dan eens bij het thema Persoonsgerichte zorg.