Naar hoofdinhoud Naar footer

Deel deze pagina via:

Soort

Website

Taal

Nederlands

Prijs

Gratis

Website Watikbelangrijkvind.nl: helpt cliënten met hun voorkeuren

Gepubliceerd op: 17-09-2020

De website 'Wat ik belangrijk vind' helpt cliënten te vertellen over hun voorkeuren in hun leven, zorg en ondersteuning.

Wat is het?

De website Wat ik belangrijk vind helpt cliënten te vertellen over hun voorkeuren in hun leven, zorg en ondersteuning. Deze methodiek helpt hen om te praten over voor hun belangrijke punten. Doordat er veel verschillende vragen op de website staan, krijg jij en je client een overzicht wat belangrijk is. De cliënt kan de antwoorden bespreken met een zorgprofessional.

Voor wie is het?

Iedereen die wil nadenken over wat belangrijk is als zij zorg of ondersteuning krijgen in de langdurige zorg: verzorging en verpleging thuis, gehandicaptenzorg, geestelijke gezondheidszorg en maatschappelijke ondersteuning.

Hoe werkt het?

De website bestaat uit 5 onderwerpen:

  1. Familie en vrienden
  2. Dagelijks leven
  3. Gezondheid
  4. Geld
  5. Wonen

Ieder onderwerp bestaat uit meerdere vragen. De cliënt mag zelf kiezen welk onderwerp hij wilt invullen en in welke volgorde. Op ieder gewenst moment kan je cliënt de antwoorden bekijken en veranderen.

Cliënten mogen de website Wat ik belangrijk vind zelf of samen met iemand invullen, zoals een familielid of de zorgverlener. De website is een voorbereiding op het gesprek over zorg en ondersteuning. In dit gesprek bespreek je de vragen en antwoorden met elkaar.

Wat heb je nodig?

Alles is in te vullen en beschikbaar op www.watikbelangrijkvind.nl. Het is mogelijk om de vragen en antwoorden uit te printen.

Ervaringen

Ervaringen laten zien dat de website gebruiksvriendelijk is.

Cliënten en zorgverleners hebben ervaren dat de website helpt om te praten over voorkeuren.

De website is ontwikkeld aan de hand van een literatuurstudie. Deze literatuurstudie is gecombineerd met informatie over wat belangrijk is voor cliënten in de langdurige zorg. Deze informatie is verkregen van de cliënten tijdens kwalitatief onderzoek. De website is in samenwerking met cliënten en zorgverleners gemaakt.

Cliënt: Ik heb de antwoorden meegenomen naar het gesprek. Dit gaf me een prettig gevoel. Het voelde een soort geheugensteuntje. Dat ik geen belangrijke dingen kon vergeten.​

Zorgverlener: 'Door de website was het gemakkelijk om de cliënt snel en persoonlijk te leren kennen. Gewone vragen om te weten “Wie heb ik voor me.'

Ga naar

Wat ik belangrijk vind

Website watikbelangrijkvind.nl
Contact: karin.vanleersum@ou.nl