Naar hoofdinhoud Naar footer

Deel deze pagina via:

Stel je vraag aan

Soort

Lesmateriaal

Taal

Nederlands

Prijs

Gratis

Handleidingen lesmodule ‘Vertel eens! leren van verhalen’

Gepubliceerd op: 25-07-2024

De handleidingen voor de lesmodule ‘Vertel eens! Leren van verhalen’ helpen docenten om lessen te maken over kwaliteit van zorg en communicatie met de narratieve methode ‘Het verhaal als kwaliteitsinstrument’.

De handleidingen voor de lesmodule ‘Vertel eens! Leren van verhalen’ gaan over de methode ‘Het verhaal als kwaliteitsinstrument'. Deze methode helpt zorgmedewerkers om de verhalen van ouderen te gebruiken om de kwaliteit van zorg te verbeteren. Docenten mbo en hbo kunnen de handleidingen gebruiken om lessen over kwaliteit van zorg en communicatie in te richten. 

De handleidingen zijn zo gemaakt dat zij in te passen zijn in lesprogramma’s van het zorgonderwijs. De lessen beginnen bijvoorbeeld met een uitleg over wat kwaliteit van zorg is en hoe je die kwaliteit onderzoekt. De studenten krijgen opdrachten. Sommige opdrachten voeren zij in de klas uit. Andere opdrachten voeren ze in de zorg uit. Het beste is om de opdrachten uit te voeren tijdens een stageperiode in een verpleeghuis. 

Wat vind je in de handleidingen?

Er zijn twee handleidingen: een handleiding voor het mbo en een handleiding voor het hbo. In de handleidingen staan lesmodules van zes lessen over de methode ‘het verhaal als kwaliteitsinstrument’. Elke lesmodule duurt anderhalf uur. 

De lessen bestaan uit opdrachten voor studenten en achtergrondinformatie voor docenten. De lessen kunnen gegeven worden bij:

  • De CanMEDS-rol van de professional en verbeteraar van kwaliteit.
  • De CanMEDS-rol van de communicator.

De handleidingen zijn ontwikkeld op basis van onderzoek door de Academische Werkplaats Ouderen van Tranzo.

Ga naar

Mensgerichte ouderenzorg