Stel je vraag aan
onze AI-assistent
Naar hoofdinhoud Naar footer

Deel deze pagina via:

Stel je vraag aan

Soort

Toolkit

LeerSaam: In gesprek over persoonsgerichte zorg

Gepubliceerd op: 28-08-2024

De toolkit van LeerSaam helpt je om met je teamgenoten en de zorgvrager in gesprek te gaan en besprekingen te houden over persoonsgerichte zorg.

De toolkit helpt je bij: 

1. Het gesprek met de zorgvrager (de verpleegkundige visite)
In het gesprek met de zorgvrager onderzoek je wat de zorgvrager belangrijk vindt in het dagelijks leven. Je gaat samen op zoek naar wat zijn persoonlijke doelen zijn. Vervolgens bepaal je: 

  • Hoe de zorg kan worden afgestemd.
  • Hoe de zorgvrager de eigen regie houdt.
  • Wat de zorgvrager zelf kan doen.

2. De bespreking met je teamgenoten en de zorgvrager (de bespreekroute)
In de bespreking met je teamgenoten en de zorgvrager kijk je samen wat je kunt leren van elkaar. Je kijkt naar situaties, die voorkomen in de samenwerking met de zorgvrager. Zo kom je er achter wat echt belangrijk is voor een zorgvrager. De ervaringskennis van de zorgvrager en zorgverleners wordt in de bespreking gebruikt. 

Wat leveren de gesprekken op? 

Door de gesprekken en besprekingen leer je samen wat persoonsgerichte zorg voor een zorgvrager in het dagelijks leven betekent. Samen stel je doelen op. Vervolgens kijk je hoe je deze doelen in de dagelijkse zorg waarmaakt. Je leert wat succesvol is in persoonsgerichte zorg. Deze lessen kun je ook gebruiken bij andere zorgvragers.

Hoe gebruik je de toolkit?

In de toolkit vind je verschillende hulpmiddelen die je kunt gebruiken voor zowel de het gesprek met de zorgvrager, als de bespreking. De hulpmiddelen helpen je om volgens een vaste opbouw in gesprek te gaan.

De toolkit gebruik je in de voorbereiding op en tijdens overleggen zoals een: 

  • Structureel overleg met de zorgvrager.
  • Intakegesprek.
  • Zorgplanbespreking.
  • Casusbespreking.
  • Moreel beraad.

Wat vind je in de toolkit?

1. Zakkaartje verpleegkundige visite: op dit zakkaartje staan hulpvragen om met de zorgvrager in gesprek te gaan.

2. Bespreekroute: de bespreekroute is een bord met vragenkaarten. Het bord heeft twee routes: 

  • Een route voor een succeservaring.
  • Een route voor een vraagstuk, een uitdaging. 

Bij het bord horen verschillende vragen: 

  • Vragen die je helpen om de succeservaring of uitdaging goed aan elkaar te vertellen.
  • Reflectievragen.
  • Vragen om erachter te komen hoe verschillende deelnemers tegen de situatie aankijken zoals:
    • Vragen die gaan over de samenwerking.
    • Vragen om te weten te komen hoe deelnemers de succeservaring of uitdaging hebben beleefd.
    • Vragen die gericht zijn op de relatie tussen de deelnemers.

3. Whiteboard: op het whiteboard deel je met elkaar wat je belangrijk vindt voor de bespreking. Ook kun je op het whiteboard aangeven wat de bespreking oplevert voor een zorgvrager. Ook als de zorgvrager niet zelf bij de bespreking aanwezig is.

4. Vragenwaaier: in de vragenwaaier vind je dezelfde vragenkaartjes als bij de bespreekroute. De vragenwaaier gebruik je samen met het whiteboard. Zo kunnen zorgprofessionals die niet aanwezig kunnen zijn, toch aangeven wat zij willen dat besproken wordt. 

5. Een handleiding: in de handleiding staat een toelichting van de bespreekroute en een uitleg over de verschillende hulpmiddelen. In de handleiding zie je: 

  • Hoe de hulpmiddelen samenhangen.
  • Hoe je de hulpmiddelen kunt gebruiken.
  • De stappen van de bespreekroute.
  • Verschillende rollen van de deelnemers aan de bespreking, zoals de rol van facilitator.
  • Wat het resultaat is als je de hulpmiddelen op de juiste manier gebruikt.

Over de toolkit

De toolkit is ontwikkeld op basis van onderzoek door het lectoraat Verpleegkundig Leiderschap en Onderzoek voor Goede Zorg NHL Stenden/Medisch Centrum Leeuwarden in samenwerking met de volgende partners: Revalidatie Friesland, UMCG, ZuidOostZorg, Medisch Centrum Leeuwarden, Studio Maki, Zorgbelang Fryslân, Friesland College, UMCG/RUG, ZonMw, Netwerk ZON.