Slimme luiers en innovatie
Gepubliceerd op: 12-05-2017
Voor toiletbezoek en continentiezorg in verpleeghuizen is regelmatig aandacht in de media. Binnen deze zorg is zeker ruimte tot verbetering. Welke rol kan de technologie hierbij spelen? Paul van Houten, Zorg voor Beter-expert continentie, aan het woord over zogenaamde slimme luiers.
Langzamerhand komen steeds meer fabrikanten (Abena, Simavita, Tena) met slimme elektronische systemen die zijn ingebouwd in incontinentiemateriaal. Onlangs haalde het systeem van Abena het RTL Nieuws. Dit systeem meet onder andere wanneer je het materiaal moet verwisselen. De vulling kun je volgen met behulp van een app op de iPad.
Stichting Philadelphia test het systeem en de eerste ervaringen zijn hoopvol. Ze gebruiken het slimme continentiemateriaal bij bewoners met een verstandelijke handicap. Deze bewoners vinden het vervelend als het materiaal verschoond moet worden, dus het systeem komt goed van pas om tijdig, maar niet onnodig te verschonen.
Continentiezorg plannen
Toepassing van de systemen in de ouderenzorg wordt ook onderzocht. In de ouderenzorg is de uitdaging om cliënten op tijd naar het toilet te brengen of verschoningen op een dag beter te plannen. Het elektronisch systeem gebruik je dan in eerste instantie om gedurende drie dagen het plasgedrag van een cliënt bij te houden: een mictiedagboek. Je meet daarbij niet alleen hoe vaak een cliënt heeft geplast, maar ook hoeveel.
Aan de hand van deze gegevens bekijk je samen met de cliënt op welke momenten hij of zij hulp krijgt bij het naar de toilet gaan en op welke momenten incontinentiemateriaal passender is. Kijk daarbij ook welk materiaal geschikt is en wanneer je de cliënt het beste kunt verschonen. In de ouderenzorg zijn er voor de zogenaamde slimme luiers dus vooral mogelijkheden om de continentiezorg beter te plannen.
Kansen in de toekomst
Er zijn nog vele ervaringen nodig om de elektronische systemen goed te kunnen inzetten, maar het goede nieuws is, dat daar nu volop aan gewerkt wordt. De toepasbaarheid in de zorg moet echter worden aangepast aan de vraag en mogelijkheden van cliënten en verzorgenden. Het is dus niet alleen een kwestie van ontwikkelen van technologie maar ook goed luisteren naar de ervaringen en daarop door ontwikkelen.
Uiteindelijk hebben we dan niet alleen een elektronisch systeem, maar een werkwijze die continentiezorg verbetert en meer cliëntgericht maakt en waar cliënten en hun verzorgenden blij mee zijn. De eerste ervaringen zijn veelbelovend en het lijkt erop dat in de niet zo verre toekomst er systemen beschikbaar komen die de continentiezorg ingrijpend zullen veranderen.