Naar hoofdinhoud Naar footer

Deel deze pagina via:

Stel je vraag aan

Soort

Toolkit

Taal

Nederlands

Prijs

Gratis

Toolbox Interprofessioneel leren en evalueren

Gepubliceerd op: 25-07-2024

De toolbox 'Interprofessioneel leren en evalueren' is gemaakt voor docenten en opleiders. Met de toolbox kun je een lesplan samenstellen over interprofessioneel leren in het verpleeghuis. Het lesplan is bedoeld voor studenten die stage lopen in een verpleeghuis.

Wat is interprofessioneel leren?

Interprofessioneel leren betekent dat 2 of meer verschillende zorgprofessionals met, over of van elkaar leren. Een voorbeeld van interprofessioneel leren: een verpleegkundige overlegt met de fysiotherapeut. Na het gesprek kan de verpleegkundige de cliënt helpen met bepaalde oefeningen in het dagelijkse leven op de afdeling. Het doel van interprofessioneel leren is om zorgprofessionals beter te laten samenwerken. Zo kunnen ze betere persoonsgerichte zorg geven.

Wat zit er in de toolbox? 

De toolbox bestaat uit praktische opdrachten voor zorgprofessionals van alle opleidingsniveaus: mbo, hbo en wo. De opdrachten zijn gekoppeld aan 5 competenties: 

  1. Elkaars competenties kennen en begrijpen.
  2. Werken met interprofessionele zorgplannen (één zorgplan dat de zorgprofessionals samen opstellen).
  3. Goed problemen kunnen oplossen in interprofessionele teams.
  4. Naar de juiste zorgprofessional kunnen verwijzen.
  5. Kunnen beoordelen van interprofessioneel teamwerk.

De opdrachten verschillen in tijdsduur en werkvormen. Je kunt dus een les op maat samenstellen. 

Over de toolbox

De toolbox is ontwikkeld op basis van onderzoek door Academische Werkplaats Ouderen van Tranzo. De competenties uit de toolbox zijn gebaseerd op de volgende bronnen: 

  • Centre for the Advancement of Interprofessional Education, www.caipe.org 
  • Werkgroep Interprofessioneel opleiden en samenwerken (IPOS) Faculteit Gezondheidszorg Zuyd Hogeschool, 2016
  • Interprofessioneel samenwerken en opleiden (IPE) HAN en Radboudumc