Feedbackkaarten: recept en tips voor feedback
Gepubliceerd op: 01-12-2019
Laatst bijgewerkt op: 01-10-2024
Vilans heeft speciale kaarten gemaakt waarop kort en bondig de belangrijkste principes voor feedback staan. Hoe moet je feedback geven en ontvangen? Je kunt de twee kaarten downloaden: een kaart voor 'goede feedback' en een kaart voor 'misfeedback'. Dus wat je vooral niet moet doen. Print ze eventueel uit en gebruik ze om te oefenen bij feedback geven én ontvangen.
Tips bij het geven van feedback
- Zorg voor een rustige omgeving waar je niet gestoord wordt.
- Neem de tijd.
- Geef geen feedback als er anderen bij zijn.
- Vraag of de ander ervoor openstaat, kies het juiste moment.
- Spreek in de ik-vorm: het is jouw mening, anderen kunnen anders denken.
- Beschrijf concreet gedrag in termen van: ‘Ik zag, hoorde, voelde…’, geef nooit via-via feedback.
- Richt je uitsluitend op veranderbaar gedrag.
- Speel niet op de persoon.
- Wees eerlijk en niet emotioneel.
- Geef aan welk effect het gedrag op jou heeft; begin positief.
- Ga na of de ander je begrijpt.
- Vertel wat jij anders zou willen, probeer afspraken te maken.
Tips bij het ontvangen van feedback
- Vat wat je hoort niet op als een persoonlijke aanval; zie het als een mogelijkheid om te leren.
- Luister goed en ga niet in de verdediging; geen ‘ja, maar…’, je hoeft het niet eens te zijn met de ander.
- Sta open voor de ander: stel open vragen, neem de tijd.
- Luister goed, zorgvuldig en actief (LSD = luisteren, samenvatten, doorvragen).
- Controleer of je de ander begrijpt.
- Vertel eerlijk hoe je de feedback ervaart.
- Vertel wat je wel of niet gaat veranderen en waarom; maak afspraken.
- Bedank de ander voor zijn feedback.
Downloads