5 tips om in je team aan de slag te gaan met leren en ontwikkelen
Gepubliceerd op: 10-09-2024
Laatst bijgewerkt op: 19-09-2024
Er zijn veel leuke manieren om te leren! Met de tips op deze pagina maak je leren een onderdeel van je dagelijkse werk. Ontdek hoe je samen met je team aan de slag kunt gaan met leren.
Tip 1: Maak leren en ontwikkelen een verantwoordelijkheid van het hele team
Volg de volgende stappen:
- Vraag na waarom en waarover de verschillende teamleden willen leren en ontwikkelen. Bijvoorbeeld: omgaan met onbegrepen gedrag en aanmoedigen van zelfredzaamheid.
- Stel samen concrete en haalbare leerdoelen op die zo SMART mogelijk zijn. Lees ook: Oefenmateriaal SMART(ie)-doelstellingen
- Bespreek met elkaar welke stappen nodig zijn om de doelen te bereiken. Maak bijvoorbeeld samen een poster met daarop de stappen die je zet om de doelen te bereiken.
- Betrek alle teamleden en zorg dat ieder een taak of verantwoordelijkheid heeft.
- Zorg ervoor dat je regelmatig samen de leerdoelen bespreekt en aanpast als dat nodig is.
Tip 2: Leer elkaar kennen
Elkaar leren kennen is een belangrijk onderdeel van samenwerken en samen leren. Drink samen een kopje koffie of organiseer een speeddate met de lunch. Loop eens met elkaar mee om zo elkaar en elkaars werk te leren kennen, ook als er geen vraag is. Met een onderzoekende houding komen de vragen vanzelf: Wat valt je op? Wat doe jij anders? Wat gaat er goed en hoe komt dat?
Tip 3: Zoek in je dagelijkse werk naar mogelijkheden om (samen) te leren
Tijd wordt vaak gezien als een knelpunt, maar werken is leren en leren is werken. Leren hoeft geen extra tijd te kosten. Bekijk samen hoe je kunt leren in je dagelijkse werk. Voorbeelden zijn:
- Moedig aan om elkaar vragen te stellen over wat je opvalt en na te denken over moeilijke situaties.
- Zorg voor mogelijkheden om gedachten uit te wisselen en elkaar vragen te stellen tijdens een bijeenkomst.
- Reflecteer samen met je collega.
- Probeer andere manieren van werken uit.
- Ga samen op zoek naar momenten in je dagelijkse werk waarop je samen stil kan staan bij leren. Denk bijvoorbeeld aan momenten voor:
- Dagstart en dagevaluaties. Bekijk ook tip 2 bij ‘4 tips om zelf aan de slag te gaan met leren en ontwikkelen’.
- Besprekingen van een casus.
- Bespreken en aanpassen van leerdoelen.
Bekijk 4 tips voor begeleiders van casusbesprekingen
Tip 4: Organiseer uitwisseling van verschillende perspectieven
Door jouw ervaringen en kennis kun je anders kijken naar situaties dan je collega’s. Zorg dat je van elkaar kunt leren. En breng verschillende mensen bij elkaar om te praten over bijvoorbeeld onbegrepen gedrag van cliënten of het gebruik van bedsensoren en camera’s.
Alle verschillende partijen worden zo aangemoedigd te leren en met nieuwe ontwikkelingen bezig te zijn. Je kunt leren van de verschillende zorg- en welzijnsprofessionals in het team, en ook van andere professionals, cliënten en hun naasten, studenten en hun docenten.
Tip 5: Maak resultaten zichtbaar en vier de resultaten
Volg de volgende stappen:
- Sta stil bij wat samen leren oplevert.
- Zoek uit wat de voordelen voor cliënten, medewerkers en de organisatie zijn.
- Deel de resultaten van het samen leren en het plezier dat het oplevert.
- Communiceer erover in de organisatie met een kaartje, op intranet of via een nieuwsbrief. Zo kan leren anderen inspireren.
- Vier samen de behaalde doelen en successen die je bereikt hebt met een bijeenkomst, een bloem of een compliment.
Te weinig tijd en ruimte om aan de slag te gaan met de tips voor het team?
Leren gaat niet vanzelf en verdwijnt vaak naar de achtergrond. Is dat bij jullie team het geval? Bespreek de mogelijkheden vanuit de organisatie met je manager. Denk aan de volgende bespreekpunten:
- Vraag om ondersteuning vanuit de organisatie. Dit zou kunnen in de vorm van een ervaren facilitator. Denk bijvoorbeeld aan een praktijkdocent of praktijkbegeleider. Begeleiding door een facilitator helpt je team om samen te leren. Deze facilitator kan ook bijdragen aan een veilige leeromgeving. Een veilige leeromgeving is een belangrijke voorwaarde voor leren en ontwikkelen.
- Deel wat jullie als team al doen en laat zien wat dit de organisatie oplevert. Daarna ga je in op wat jullie als team willen.
- Merk je dat er weinig prioriteit is? Maak het makkelijker door je initiatief te verbinden aan ‘het doorlopend werken aan kwaliteit en veiligheid (Verbetermethode PDSA)’. Het wordt dan belangrijker en zichtbaarder in de organisatie.
Over deze tips
Deze tips zijn ontwikkeld door Hogeschool Inholland en Vilans en gebaseerd op onderzoek van Academische Werkplaats Ouderen van Tranzo (Tilburg University), Academische Werkplaats Ouderenzorg Limburg (Maastricht University), Fontys, Ben Sajet Centrum, Hogeschool Inholland, HAN University of Applied Sciences, Lectoraat Verpleegkundig Leiderschap & Onderzoek voor Goede Zorg, NHL Stenden Hogeschool/Medisch Centrum Leeuwarden, en Radboudumc.