Hulp na val
Gepubliceerd op: 01-01-2008
Laatst bijgewerkt op: 10-09-2024
Wat moet je doen als een cliënt is gevallen? Volg de stappen op deze pagina om op de juiste manier te helpen na een val. Deze aanpak is opgedeeld in de directe hulp na een valincident en de procedure erna.
Stappenplan direct na een valincident
- Verleen direct hulp. Haal de arts erbij als er letsel is of als je letsel vermoedt.
- Maak afspraken met de cliënt en/of de familie over de vervolgacties.
- Leg het valincident en de vervolgacties vast in het zorgleefplan.
- Neem waar mogelijk maatregelen om nieuwe valincidenten te voorkomen en de gevolgen van de val zo klein mogelijk te houden.
Stappenplan voor procedure na een valincident
- Meld het valincident bij je leidinggevende.
- De leidinggevende brengt waar nodig het management op de hoogte.
- De eerst verantwoordelijke geeft het door aan de fysiotherapeut van de cliënt, als die aanwezig is.
- Vul het MIC-formulier in. Daarin beschrijf je wat er is gebeurd, welke acties er zijn ondernomen en het eventuele letsel.
- Lever het MIC-formulier in bij je leidinggevende.
- Kopieer het MIC-formulier. De kopie gaat in de MIC-map van het team of van de afdeling. Het origineel verstuur je naar de MIC-commissie.
- Neem een valanamnese af en vraag de cliënt een valagenda bij te houden als dat mogelijk is.
- Leg de acties die uit de valanamnese komen vast in het zorgleefplan en voer ze uit.
- Maak afspraken om de acties te evalueren en pas die waar nodig aan.
- Bespreek het valincident en de acties in het MDO.