Naar hoofdinhoud Naar footer

Digitale zorgSteunkousaantrekhulp

Gepubliceerd op: 05-08-2024

In Nederland hebben zo’n 40.000 mensen hulp nodig bij het aantrekken van steunkousen. Met aantrekhulpen kunnen zij dit soms toch zelf, wat hun eigen regie geeft. Voor zorgmedewerkers is het aantrekken van steunkousen een veeleisende taak in hun dagelijks werk. Steunkousaantrekhulpen kunnen de fysieke belasting voor hen verminderen en het aantrekken aangenamer maken voor de cliënt.

Wat is een steunkousaantrekhulp? 

Een aantal van deze aantrekhulpmiddelen werkt mechanisch. Ook zijn er digitale aantrekhulpmiddelen. Een voorbeeld daarvan is de HelpSoq. Deze aantrekhulp heeft een magnetische ring met rubberen tandwielen. Dit helpt bij het automatisch oprollen van de steunkousen op de ring. Vervolgens wordt via de ring de steunkous om het been van de cliënt aangebracht.

Hoe helpt het bij zorg- en ondersteuningsproces? 

De aantrekhulp vermindert de fysieke belasting voor zorgmedewerkers. Sommige cliënten kunnen ook zelf een actief helpen bij het aantrekken van hun steunkousen. Door bijvoorbeeld de ring met kous omhoog te trekken. En soms kunnen ze de kousen geheel zelfstandig aantrekken dankzij een steunkousaantrekhulp. Een zorgmedewerker hoeft dan niet altijd meer te ondersteunen bij het aantrekken van de steunkousen. 

Doelgroep steunkousaantrekhulp

De steunkousaantrekhulp is bedoeld voor mensen die hulp nodig hebben bij het aantrekken van steunkousen door zorgmedewerkers of mantelzorgers. Deze aantrekhulp ondersteunt vooral zorgmedewerkers in hun dagelijkse taken. Voor cliënten betekent het een comfortabelere ervaring en meer zelfstandigheid of een actieve bijdrage bij het aantrekken van hun steunkousen.

Gebruik en gebruikersgemak 

Aandachtspunten voor het gebruik:

  • Het digitale aantrekhulpmiddel HelpSoq heeft stroom nodig. Daarom is het goed om het apparaat een vaste plek te geven in het huis van de cliënt.
  • De HelpSoq is alleen te gebruiken voor steunkousen met maat XS of S.
  • Intramuraal moet je rekening houden met de hygiëne. Er is een voorkeur om het hulpmiddel cliëntgebonden te gebruiken om infecties en uitbraken te voorkomen. 
  • Stel vast wanneer je het hulpmiddel beter niet inzet, om het gebruik van het hulpmiddel veiliger te maken. Bijvoorbeeld bij cliënten met een infectie, zoals wondroos, gordelroos, een open wond, eczeem of een andere overdraagbare infectie/bacterie. In deze gevallen is het beter om de HelpSoq niet te gebruiken om de kans op een infectie-uitbraak te kunnen verkleinen.
  • Voor het uitrekken van de steunkousen is er een ander hulpmiddel nodig. 

Aandachtspunten uit de praktijk

Het is belangrijk goed te kijken wanneer welke hulp het beste past. Zorgorganisatie Careyn opende een Hulpmiddelenspreekuur Steunkousen en leerde zoveel mogelijk mensen zelf steunkousen aantrekken. Het scheelde een wijkteam gemiddeld 9 uur en 55 minuten per week op een totaal van 51 uur en 45 minuten steunkousenzorg. Lees het praktijkverhaal van Careyn.

Ook bij Thebe kijkt men kritisch naar hulp bij het aantrekken van steunkousen. Met verschillende partijen is een stappenplan gemaakt om zelfstandig aantrekken te bevorderen. Verder hebben ze hulpmiddelen in kaart gebracht die je kunt inzetten. Margret Petterson, wijkverpleegkundige bij Thebe, vertelt over hun aanpak in de podcast van Anders Werken in de Zorg. Beluister de podcast op Spotify, Apple Podcasts of SoundCloud.🎙️

Financiering  en opbrengsten

Lees over de opbrengsten en financiering van steunkousaantrekhulpen in de Kennisbank Digitale Zorg van Vilans.

Agenda

Er zijn geen agenda-items gevonden