Naar hoofdinhoud Naar footer

Digitale zorgInteractieve ervaringen

Gepubliceerd op: 05-08-2024

Beelden en muziek van vroeger roepen vaak herinneringen op die een gesprek op gang brengen of actief meedoen stimuleren. Veel zorginstellingen zetten daarom interactieve technologieën in om bewoners met dementie mentaal en fysiek te stimuleren. Of juist rust te geven door vertrouwde beelden. Je kunt zo ook inspelen op hun verschillende voorkeuren, behoeften en beperkingen.

Wat is het belevingsgerichte technologie?

In de zorg voor en het welzijn van ouderen spelen interactieve belevingen en ervaringen een steeds grotere rol. Met als doel de kwaliteit van leven te verbeteren en de fysieke en mentale gezondheid te ondersteunen. Vaak is dit via spellen voor een (groeps)activiteit, maar het kan ook op een persoon gericht zijn.

Mogelijkheden interactieve belevingen en ervaringen

Hoe je mensen met dementie stimuleert, kan variëren van an een tafel met een groot touchscreen met veel verschillende activiteiten tot een projector die boeiende beelden projecteert op plafonds of muren. Via de projector kun je voorgeprogrammeerde en zelfgekozen content laten zien. 

Mensen fietsend voor een digitaal scherm

Ook zijn er spellen die deelnemers uitdagen tot een fysieke activiteit. Bijvoorbeeld via een tablet of een beeldscherm bij het fietsen. Dat stimuleert het plezier in beweging en is een mooie aanvulling op traditionele fysiotherapie. Ook een VR-bril kan worden ingezet om activiteiten aan te bieden, te ontspannen, of als afleiding om angst te verminderen. 

Een persoon met een VR-bril op

Hoe helpt het bij zorg- en ondersteuningsproces? 

Deze interactieve technologieën bieden waardevolle mogelijkheden voor vermaak, het stimuleren van de hersenen en lichamelijke activiteit in verschillende zorgomgevingen. Zo kunnen cliënten zichzelf ontwikkelen, plezier ervaren, zich fitter voelen, structuur krijgen, zingeving ervaren en zich uitgedaagd voelen.

Doelgroep interactieve ervaringen

  • De doelgroep voor projecties op muur en plafond is breed. Ze worden gebruikt in zowel de ouderenzorg als gehandicaptenzorg. Een specifieke doelgroep zijn passieve of bedlegerige cliënten. Projecties kunnen ook afleiding bieden bij medische handelingen.
  • De doelgroep voor interactieve spellen is groot en divers. Denk aan doelgroepen die voordeel hebben van de interactieve ervaringen. Het wordt toegepast in de gehandicaptenzorg en ouderenzorg.  Onder de doelgroep vallen mensen met dementie, ook in vergevorderd stadium. 

Gebruik en gebruikersgemak

De keuze voor deze technologieën vraagt een zorgvuldige afstemming van de individuele behoeften en capaciteiten van de doelgroep. Dit is belangrijk, zodat de technologie van toegevoegde waarde is. Vragen waar de cliënt behoefte aan heeft is dus belangrijk. Denk aan: willen leren, verminderen van eenzaamheid of fysieke ontwikkeling.

Bij interactieve spellen spelen deelnemers vaak samen, meestal onder begeleiding van een activiteitenbegeleider of familie. Bij sommige toepassingen is het mogelijk om de technologie op maat in te richten.

Aandachtspunt: Zorgmedewerkers - en soms mantelzorgers - moeten uitleg krijgen hoe de technologie werkt. 

Financiering en opbrengsten

Financiering van deze technologieën vallen binnen het dagtarief Wet langdurige zorg (Wlz), intramuraal en Volledig Pakket Thuis (VPT). Bij interactieve ervaringen gericht op revalidatie, is financiering van deze spellen via revalidatie mogelijk. Bijvoorbeeld via subsidies en projecten die gefinancierd worden vanuit fondsen. Voor meer informatie over interactieve ervaringen ga naar de Kennisbank Digitale Zorg van Vilans.

Agenda

Er zijn geen agenda-items gevonden