Geen verplichte lijsten meer bij risicosignalering
Gepubliceerd op: 23-01-2023
Laatst bijgewerkt op: 24-07-2024
Bij ouderen liggen er op het gebied van hun gezondheid meer risico’s op de loer dan bij anderen. Daarom is tijdens jouw werk als zorgmedewerkers het signaleren van risico’s erg belangrijk én zelfs verplicht. Toch hoef je hier geen checklists meer bij te gebruiken. Dat scheelt onnodige administratie en levert jou tijd op. Lees hier meer over op deze pagina.
Checklist kan afgeschaft worden
De ‘Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg’, het Kwaliteitskader, de kwaliteitsnormen (zoals HKZ en PREZO) en zorgkantoren geven aan dat het signaleren van risico’s verplicht is. Sinds een aantal jaar is het gebruiken van een standaard checklist hierbij niet meer verplicht en kan dus afgeschaft worden.
Risicosignalering en het zorgplan
Als verpleegkundige of verzorgende weet je op basis van opleiding, ervaring en een goede zorgrelatie welke cliënten een verhoogd risico hebben op het ontstaan van bepaalde problemen. Deze persoonlijke risico’s en bijbehorende interventies leg je daarom vast in het zorgplan, één van de onderdelen van het zorgdossier. Je monitort de voortgang en rapporteert hierover. Op deze manier is risicosignalering aanwezig in het dossier.
Ga juist uit van wat de cliënt wil
Naast uitgaan van risico’s, moet je ook uitgaan van de wens van de cliënt. Dit vraagt om een andere manier van kijken. Kijk niet alleen naar een valrisico, maar ook wat een cliënt zelf wil met mobiliteit. Kijk niet alleen maar naar de risico’s van ondervoeding, maar kijk naar wat de cliënt wél lekker vindt om te eten. Als een cliënt hierdoor beter en meer eet, vermindert het risico op ondervoeding ook. Door persoonsgericht te werk te gaan kan je dus risico’s voorkomen.
Meer weten?
- Het invullen van de risicosignalering wordt veel als een registratielast beschouwd. Lees meer over het voorkomen van regeldruk en 'ontregelen'.
- De inspiratiebox methodisch werken geeft mooie voorbeelden die gebruikt kunnen worden als inspiratiebron, zoals bij het intakegesprek om te cliënt te leren kennen.