Naar hoofdinhoud Naar footer

Deel deze pagina via:

Stel je vraag aan

Praktische tips bij afweergedrag

Afweergedrag is voor niemand fijn, voor zowel de cliënt niet als jezelf. Mogelijk helpen onderstaande praktische tips hoe je moet omgaan met afweergedrag.

Praktische tips voor verzorgenden en verpleegkundigen voor het omgaan met afweergedrag bij mondzorg, en tanden poetsen:

  1. Ga tijdens de mondverzorging schuin achter de cliënt staan. Dit is de standaardhouding voor het verzorgen van de mond bij een ander. Laat de cliënt zitten. Sla je linkerarm om het hoofd van de cliënt heen, zodat het hoofd gesteund wordt. Zo kun je de tandenborstel ook beter sturen. Houd met je linkerhand de lippen en/of wangen van de cliënt opzij, en poets met rechts. Bij linkshandigheid doe je het andersom.
  2. Wees creatief! Bedenk nieuwe dingen bij cliënten die hun mond niet open willen doen. Wellicht helpt het als je het tanden poetsen naar een ander moment op de dag verplaatst. Na het ochtendritueel kan de cliënt namelijk te vermoeid zijn voor de mondzorg. Overleg met collega's. Misschien kent iemand een handig trucje waardoor de cliënt wél de mond opent.
  3. Het belangrijkste: neem de tijd en neem de cliënt serieus! Geef duidelijk aan wat je van plan bent te gaan doen. Haast is in deze je slechtste raadgever. Neem de signalen en reacties van de cliënt serieus. Nee is nee. Probeer het later nog eens. Maak in het team bespreekbaar waarom het tandenpoetsen niet lukt. Indien mogelijk betrek hier de cliënt bij en anders de familie en arts en mogelijk psycholoog. Maak steeds een afweging tussen consequenties en maatregelen.

Bron(nen)

Presentatie Emmy Deurhof en Tiny Janssen, beleidsmedewerkers Archipel Zorggroep, op Kennismarkt Zorg voor Beter (2 okt 2015).

Downloads