Stel je vraag aan
onze AI-assistent
Naar hoofdinhoud Naar footer

Zelfmanagement ondersteunen

Laatst bijgewerkt op: 26-02-2024

Ieder mens is een ‘zelfmanager’. Cliënten brengen maar weinig tijd door met zorgverleners. De rest van de tijd is die persoon zelf aan zet. Maar voor de een is het makkelijker om de regie te nemen dan voor de ander. Iedereen heeft dan ook andere ondersteuning nodig bij zelfmanagement. Hier lees je hoe je samen de aanpak vindt die bij je cliënt past.

Waar begin je?

Voor ondersteuning bij zelfmanagement begin je altijd door samen te zoeken naar wat voor cliënten belangrijk is in hun leven. Stel samen onderwerpen vast voor het gesprek. Vraag je cliënt bijvoorbeeld: ‘Waar wilt u het vandaag met mij over hebben?’ 

Daarna geef je als zorgverlener aan wat jij zou willen bespreken. Vraag wat de cliënt het belangrijkst vindt. Zo bepaal je samen de agenda voor het gesprek.

'Hoe gaat het met u?'

Een ziekte of beperking verandert veel in het dagelijks leven. Het heeft invloed op werk, inkomen en sociale contacten. Veel mensen vinden lekker in hun vel zitten net zo belangrijk als goede medische zorg. Vraag daarom altijd hoe het met iemand gaat.

Gezondheidsdoelen bepalen

Zoek in het gesprek naar wat voor de cliënt van waarde is in het dagelijks leven. Kijk of de cliënt ervoor open staat om aan zijn of haar gezondheid te werken. Zoals door gezonder te eten of meer te bewegen. Vraag bijvoorbeeld: ‘Hoe zou u aan uw gezondheid willen werken?’ Of: ‘Wat zou u weer willen kunnen wat u nu niet meer kunt?’ 

Ga samen op zoek naar de voordelen van ander gedrag: ‘Wat zou meer bewegen u opleveren?’ Vraag ook of de cliënt hierbij hulp nodig heeft van zijn of haar omgeving en wat jij hierin kunt betekenen.

Motiverende gesprekstechnieken

Om iemand te begeleiden naar een gezondere levensstijl kun je motiverende gesprekstechnieken inzetten. Je probeert te bereiken dat je cliënt zelf de motivatie vindt om te veranderen. 

Onderdeel van de gesprekstechniek is dat de cliënt gaat twijfelen aan het huidige gedrag. Bijvoorbeeld door zich af te vragen: zou ik niet gezonder moeten eten? Daarna kun je andere keuzes en ander gedrag bespreken. Lees meer over motiverende gesprekstechnieken in het thema Communiceren in de zorg.

Vervolgstappen

Begeleid je cliënt bij de uitvoering van de doelen en voornemens. Welke ondersteuning heeft je cliënt nodig? Wat als het even niet gaat? Bepaal wanneer je elkaar weer spreekt. Er zijn ook manieren om de gezondheid van je cliënt digitaal te volgen.

Gezondheidsvaardigheden

Mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden verdienen extra aandacht. Deze groep heeft moeite om informatie over hun gezondheid te verzamelen, te begrijpen en te gebruiken. De problemen stapelen zich dan vaak op. Als zorgverlener kun je veel betekenen voor deze mensen. Lees hier meer over zelfmanagement en gezondheidsvaardigheden.

Agenda over persoonsgerichte zorg

Er zijn geen agenda-items gevonden