Werkvorm ‘De omgekeerde brainstorm’ (45 minuten)
Het doel van ‘De omgekeerde brainstorm’ is dat je stilstaat bij de reden dat jullie dit leer- en verandertraject willen ingaan.
Voorbereiding
Bedenk met wie je de brainstorm wil doen en hou daarbij rekening met de aanleiding en de reden voor het leer- en verandertraject. Plan vervolgens een afspraak in voor de brainstormsessie. Die kan zowel online als op locatie plaatsvinden.
Stap 1: Formuleer het doel van het traject (5 minuten)
Beschrijf de reden van het leer- en verandertraject en wees daarbij zo concreet mogelijk. De centrale vraag hierbij is: Wat wil je bereikt hebben als het traject is afgelopen? Noteer ook van wie het trajectvoorstel komt en wie erbij betrokken zijn.
Voorbeeld: ‘Hoe kunnen we zorgen dat medewerkers van de locatie goed met de nieuwe technologie gaan werken, zodat cliënten meer eigen regie kunnen of willen nemen?’
Stap 2: Keer de vraag om (5 minuten)
Keer de vraag nu bewust om. Als we het voorbeeld hiervoor gebruiken, zou de omgekeerde vraag kunnen zijn: Hoe zorgen we ervoor dat deze technologie niet of helemaal verkeerd wordt ingezet om de eigen regie te ondersteunen?
Stap 3: Brainstorm over deze omgekeerde vraag (15 minuten)
Schrijf de omgekeerde vraag op een groot vel papier of digitaal bord (afhankelijk van hoe je de brainstorm doet) en noteer jullie antwoorden op de volgende vragen:
- Wat gebeurt er als deze vraag niet wordt opgepakt? Wat gaat er mis als er niets gebeurt?
- Welke ellende of problemen verwacht je? Hoe ziet dat eruit?
- Wie heeft daar dan last van?
Vraag goed door om zo concreet mogelijke antwoorden te krijgen. En overdrijven mag! Juist overdreven antwoorden kunnen je laten zien wat er misgaat als iets geen of de verkeerde aandacht krijgt.
Stap 4: Draai antwoorden weer om en bedenk acties (10 minuten)
Kijk naar de antwoorden op de omgekeerde vraag en naar de oorspronkelijke vraag bij stap 2. Loop alle antwoorden langs en buig deze nu om in aandachtspunten: welke acties moeten juist worden opgepakt, waar moet je aandacht aan schenken en waarom? Je maakt de antwoorden dus weer positief.
Voorbeeld: ‘Geef geen training’ wordt ‘Geef wel training over de nieuwe technologie, zodat…’. Bedenk minimaal 6 aandachtspunten of acties.
Stap 5: Stem op de ideeën (5 minuten)
Bespreek als groep welke aandachtspunten of acties jullie het meeste aanspreken. Kijk eventueel of jullie het eens kunnen worden welke actie(s) jullie het belangrijkste vinden. Bedenk ook welke mensen verantwoordelijk zijn voor deze aandachtspunten.
Stap 6: Vat samen (5 minuten)
Schrijf nu in 3 zinnen de reden van het traject op. Een goede manier om dat te doen is om je voor te stellen dat je aan iemand anders in de organisatie ‘het waarom’ van het traject moet uitleggen.