Stel je vraag aan
onze AI-assistent
Naar hoofdinhoud Naar footer

Deel deze pagina via:

Snel inspelen op wensen van bewoners met Tante Co

Gepubliceerd op: 26-11-2020

Laatst bijgewerkt op: 06-01-2023

Het aanbod en gebruik van zorgtechnologie in de langdurige zorg neemt enorm toe. Om zorgaanbieders beter inzicht te bieden in bestaande technologieën, delen zorgorganisaties hun ervaringen en aandachtspunten. Deze keer: Tante Co van De Beyart.

Wat doet Tante Co en voor wie is het bedoeld?

Tante Co is een groot, interactief scherm in de sociale ruimte van een verpleeghuis. Via het scherm stellen we vragen aan de bewoners. Bijvoorbeeld vragen over het dagelijks leven. De antwoorden gebruiken we om de bewoners op korte termijn gelukkiger te maken. Zo geven we ze weer een stukje keuzevrijheid terug in hun leven. Bewoners kunnen ook spelletjes spelen op Tante Co, alleen, tegen elkaar of samen. Tante Co is speciaal ontwikkeld voor de ouderenzorg en werkt heel goed op somatische en PG-afdelingen.

Waarom gebruiken jullie deze zorgtechnologie?

We zochten al langer een manier om makkelijk en snel te leren wat bewoners bezighoudt en waarmee je ze gelukkig kunt maken. Bestaande methodes (zoals enquêtes) hadden een te lange doorlooptijd en waren te arbeidsintensief. Je hebt niet altijd tijd om met iedereen individueel in gesprek te gaan! Tante Co is een plek waar bewoners altijd hun mening kunnen geven en waar gespreksonderwerpen ontstaan. 

Zo kan je bijvoorbeeld vragen stellen over welke film ze graag willen kijken, welke bloemen ze in de tuin mooi vinden, of er eenzaamheid is onder de bewoners of gewoon grappige vragen over wie het knapst is van de koninklijke familie. De vragen worden door ons zelf bepaald, maar het team achter Tante Co zet het vervolgens op het scherm en maakt er duidelijke afbeeldingen bij. Zij werken als verlengstuk van ons, wat heel handig is en ons veel tijd scheelt.

Wat zijn de voordelen van Tante Co voor bewoner en medewerker?

Tante Co is er altijd, staat altijd aan en stelt altijd weer nieuwe vragen die op dat moment relevant zijn, specifiek voor onze locatie. Bewoners lopen ervoor om. Omdat ze weten dat ze via Tante Co hun stem kunnen laten horen over zaken die hen aangaan. Ook weten ze dat er meteen iets mee gedaan wordt. We maken elke week zichtbaar aan de bewoners dat we met hun antwoorden aan de slag gaan.

Zitten er ook nadelen aan deze zorgtechnologie?

Een nadeel kan zijn dat de antwoorden anoniem zijn. Voor sommige bewoners is het hierdoor juist makkelijker om echt eerlijk te zijn. Maar als we vragen ‘Bent u wel eens eenzaam?’ en 40% zeg ‘Ja’, weten we niet met welke eenzame bewoners we in gesprek moeten gaan. Wel zetten we het onderwerp dan op de agenda en organiseren we bijvoorbeeld een ‘week van de eenzaamheid’.

Hoe gebruiken jullie Tante Co in de dagelijkse zorgwerkzaamheden?

Tante Co is slim. Na het beantwoorden van de vragen - maximaal 4 per keer - mag een bewoner spelletjes spelen, zoals vier op een rij, boter, kaas en eieren of puzzels. Bewoners worden dus beloond voor het beantwoorden van de vragen. Daarnaast komen er ook grappige vragen langs op Tante Co en wordt er veel bij gelachen. Hierdoor ontstaat een grotere intrinsieke motivatie om dagelijks terug te keren naar het scherm. 

Onze medewerkers krijgen elke week een makkelijk te lezen rapportje met de antwoorden en kunnen daar meteen mee aan de slag. Dat levert veel tijd op voor andere dingen en zorgt voor veel nieuwe gespreksstof voor bewoners en medewerkers.

Meer weten

Bekijk het overzicht met zorgtechnologieën en ga zelf aan de slag met een van de innovaties.