Stel je vraag aan
onze AI-assistent
Naar hoofdinhoud Naar footer

Deel deze pagina via:

Stel je vraag aan

Vraag uit de praktijk: Hoe beoordeel ik of een technologie goed werkt voor een cliënt?

Gepubliceerd op: 29-01-2024

Om goede zorg te leveren, heb je het nodig dat er betrouwbare informatie beschikbaar is én dat die informatie makkelijk vindbaar en toepasbaar is. Vilans is daarom gestart met het ophalen van 'kennisvragen' bij zorgmedewerkers. Om te weten over welke onderwerpen zij meer willen weten, zodat juist die kennis gebundeld kan worden. Op deze pagina zo'n vraag uit de praktijk: Hoe beoordeel ik of een technologie goed werkt voor een cliënt?

‘Het antwoord op deze praktijkvraag laat zich helaas niet in een paar zinnen vatten, omdat het per cliënt en situatie verschillend is. Wel is er een overzicht van technologieën bij dementie. Hierin zie je welke technologie voor wie in welke fase geschikt is. Ook heb je de Vilans Hulpmiddelenwijzer. Deze site geeft betrouwbare informatie over hulpmiddelen bij dagelijkse activiteiten.’

Johan van der Leeuw, accounthouder thema Digitale zorg

Leren wat bewoners bezighoudt

Het aanbod en gebruik van zorgtechnologie in de ouderenzorg neemt enorm toe. Wat is dan de beste technologie om toe te passen specifiek voor een cliënt? Inspelen op de wensen van bewoners doe je bijvoorbeeld met Tante Co. Dit is een groot, interactief scherm in de sociale ruimte van een verpleeghuis. Via het scherm kun je als zorgteam vragen stellen aan de bewoners. Bijvoorbeeld vragen over het dagelijks leven. Zo geef je ze weer een stukje keuzevrijheid terug in hun leven. Bewoners kunnen ook spelletjes spelen op Tante Co, alleen, tegen elkaar of samen. Tante Co is speciaal ontwikkeld voor de ouderenzorg en werkt heel goed op somatische en PG-afdelingen.

Wat zijn de voordelen voor bewoners?

Tante Co is er altijd, staat altijd aan en stelt altijd weer nieuwe vragen die op dat moment relevant zijn. Bewoners lopen ervoor om. Omdat ze weten dat ze via Tante Co hun stem kunnen laten horen over zaken die hen aangaan. Ook weten ze dat er meteen iets mee gedaan wordt.

In dit praktijkverhaal van zorgorganisatie De Beyart lees je meer over Tante Co. Ze vertellen over de toegevoegde waarde van deze technologie op de werkvloer.

Bron: Waardigheid en trots voor de toekomst

Welke vormen van digitale zorg zijn er? 

Op Zorg voor Beter onderscheiden we de technologische toepassingen in 4 categorieën: 

  1. Technologie gericht op ondersteuning van het zorgproces met als belangrijkste doel vermindering van de werkdruk in de ouderenzorg. 
  2. Technologie voor het ondersteunen van het langer zelfstandig blijven wonen van ouderen. De belangrijkste opbrengst van deze zorgtechnologieën is het langer zelfstandig blijven wonen door bijvoorbeeld het geven van een veilig gevoel. 
  3. Belevingsgerichte technologie. Hieronder vallen technologieën met als doel het vermaak, het laten bewegen van cliënten en het geven van meer vrijheid in de dementiezorg in het verpleeghuis. 
  4. Digitale zorg voor thuiswonende mensen met dementie, ingedeeld naar de fase van het dementieproces. Deze omvat alle 3 hierboven genoemde vormen.

Bekijk voorbeelden van zorgtechnologieën in de verpleeghuiszorg en wijkzorg.

Meer weten