Stoplichtmoment, leiderschap en borging
Gepubliceerd op: 27-11-2024
Je kent vast wel zo'n moment het even moeilijk lijkt maar het daarna toch op z'n plek lijkt te vallen. Wij hadden zo'n stoplichtmoment toen we onze visie op ontregelen klaar hadden. Wij wisten als ontregelgroepje precies hoe we ermee aan de slag wilden gaan maar het moest nog wel de organisatie in!
We hebben het dus besproken in de concerndirectie, die enthousiast is over ontregelen binnen Zorggroep Elde Maasduinen (ZGEM). Volgens hen past het perfect bij de koers van onze organisatie en sluit het aan op wat er in de maatschappij speelt. Maar toen kwam de hobbel op de weg. Er werd gevraagd nog wel een pas op de plaats te maken om goed na te denken over hoe we het ontregelen gaan lanceren en wanneer. We willen namelijk niet dat ontregelen voor onze medewerkers voelt alsnog een extra opdracht bovenop programma andere programma’s die lopen binnen ZGEM.
De ontregelreis van ZGEM. Ga je mee?
Deze blog maakt onderdeel uit van de ontregelreis van Zorggroep Elde Maasduinen (ZGEM). Bekijk de volledige ontregelreis.
Gelukkig hebben we goede gesprekken gevoerd en werd duidelijk dat ontregelen juist iets oplevert en bij alles wat we doen kan worden toegepast. Het is als het ware een ontregelbril opzetten bij al onze activiteiten, en dat is eigenlijk gewoon een kwestie van ervaren en doen! Deze conclusie is weer besproken met de concerndirectie en werd direct ondersteund. We hebben dus groen licht om door te mogen met ontregelen, super!
Door de gesprekken hebben we ook meteen een helder beeld van hoe iedereen zelf kan ontregelen. Projectleiders, ondersteunende diensten, managers en locatiekennis maken kennis met de 'Kraak de Casus'-formule. De energie die we hebben gekregen van het nemen van deze hobbel is mooi! We kijken er naar uit om de volgende stappen te gaan zetten!
Tip: Kraak de Casus
Kraak de Casus is een sessie, waarin je samen met het team aan de slag gaat om een regel of werkproces te versimpelen: je gaat samen ontregelen. Je onderzoekt waarin onnodige regeldruk door zorgmedewerkers wordt ervaren. Namelijk een regel of werkproces dat wordt aangegeven als ‘lastig en onnodig’. Vervolgens gaan jullie samen oplossingen bedenken voor deze onnodige handelingen. Lees meer over de werkvorm 'Kraak de Casus'.
Contact
Heb je vragen of opmerkingen over de ontregelreis van ZGEM? Of wil je zelf aan de slag en heb je hulp nodig? Neem dan per mail contact op met Sandra Paijmans, adviseur beleid en zorg bij ZGEM.