Stel je vraag aan
onze AI-assistent
Naar hoofdinhoud Naar footer

Deel deze pagina via:

Stel je vraag aan

Open deuren, ondanks trambaan voor het pand

Gepubliceerd op: 10-12-2024

Bij Stichting Eykenburg in Den Haag kunnen bewoners naar buiten, ondanks de tram die dagelijks vele malen vlakbij het pand langsrijdt. Klinkt spannend, maar de organisatie heeft er goed over nagedacht. Toen in 2019 een eerste opzet werd gemaakt voor verbouwplannen van het bestaande gebouw, werd rekening gehouden met de visie 'Alle bewoners hebben eigen regie en vrijheid versus veiligheid'.

Er werden een aantal zaken in kaart gebracht. Bijvoorbeeld wat er eerder fout ging op de locatie. Maar ook het gedrag van bewoners werd geobserveerd. En wat bleek? Mensen blijven dichtbij en vertonen gedrag wat ze aandurven. 

Bekijk de video over hoe ze bij Eykenburg omgaan met open deuren:

Inzet van leefcirkels voor bewoners

Stichting Eykenburg koos voor het inzetten van leefcirkels. Tijdens de verbouwing werden de locaties ingedeeld én ingericht in verschillende thema’s. Daardoor zijn de afdelingen herkenbaar en weten bewoners waar ze zich bevinden. De leefcirkels die werden ingezet, werken met een zender die ook nodig is om de eigen voordeur te openen. Zo voelt de zender voor de bewoners niet als beperking, maar als iets wat erg belangrijk is om bij je te dragen. Stichting Eykenburg heeft 3 leefcirkels:

  • Leefcirkel 3: geen beperkingen
  • Leefcirkel 2: door het hele huis, binnen de muren van het pand
  • Leefcirkel 1: alleen eigen afdeling (alleen als het echt niet anders kan)

Toewerken naar een pilot

In de beginfase maakte Stichting Eykenburg een plan van aanpak, werd er een risicoanalyse gemaakt én een communicatieplan opgesteld. De bestuurder was duidelijk: 'Wij lopen allemaal risico’s in het dagelijks leven. Belangrijk is dat we de risico’s bespreken en vastleggen'. Toen werd er een pilot opgestart, op een afdeling waar 12 bewoners woonden in een relatief vroeg stadium van dementie. Er werd gesproken met de bewoners zelf, familie en medewerkers werden uitgebreid meegenomen en getraind. Daarnaast was er ook aandacht voor de omgeving. Zo werden buurtbewoners en de wijkagent per brief geïnformeerd over het open-deuren-beleid van Stichting Eykenburg.

Nieuwe bewoners

Nu een paar jaar na het openen van de deuren zijn medewerkers van Stichting Eykenburg heel transparant over het open-deuren-beleid. Wanneer er nieuwe bewoners komen op de locatie, wordt altijd ingezet op de hoogst mogelijke leefcirkel waarbij vrijheid en veiligheid in balans is. Nieuwe bewoners worden de eerste periode goed geobserveerd om de gekozen leefcirkel te evalueren en indien nodig aan te passen. Ook worden zij meteen rondgeleid door het hele huis. En als mensen gaan wandelen? Dan maken gedragsspecialisten en zorgmedewerkers tijd vrij om mee te wandelen en het gedrag te beoordelen. Ook leren ze de bewoners op deze manier een 'standaardroute' aan. 

Voor het welzijn van onze bewoners is het een hele verbetering! Bewoners slapen beter, lopen beter en blijven vitaal. Er wordt minder rustgevende medicatie ingezet!

Marloes Jordans, manager veiligheid en onderhoud

Vitale bewoners

Al met al ziet Marloes Jordans van Stichting Eykenburg een positieve ontwikkeling: 'Voor het welzijn van onze bewoners is het een hele verbetering! Bewoners slapen beter, lopen beter en blijven vitaal. Er wordt minder rustgevende medicatie ingezet!'

Natuurlijk worden medewerkers nog wel eens verrast. Zo was er ooit een bewoner die het verkeer op het drukke kruispunt naast de locatie stond te regelen. En pakte één van de bewoners met leefcirkel 2 alle whisky uit het restaurant. Maar als zoiets gebeurt, kijken ze dan hoe ze daarmee omgaan.