Is het spraakgestuurde cliëntendossier de toekomst?
Gepubliceerd op: 01-04-2021
Als zorgprofessionals ergens een broertje dood aan hebben is het registreren. Een spraakgestuurd elektronisch cliëntendossier (ECD) kan in dit opzicht uitkomst bieden, denkt Vitalis Woonzorg Groep. Een eerste proef leert dat niet alleen de medewerkers content zijn, ook de kwaliteit van de rapportage wordt groter en cliënten raken nauwer bij hun eigen zorgproces betrokken.
Vitalis Woonzorg is een van de vier zorgorganisaties in Zuid-Limburg die experimenteren met spraakgestuurd rapporteren in het ECD. De pilot wordt gefinancierd met de transitiegelden voor het verbeteren van de langdurige verpleeghuiszorg. Spraakgestuurd rapporteren is pionieren. ‘Het is een uitdagende proef met vallen en opstaan en zeker geen plug and play’, zegt directeur Leon Savelkoul in de podcast Voorzorg van Zorgvisie en Skipr. ‘Rapporteren in het bijzijn van bewoners is echt een verandering in werken en denken.’
'Invoering technologie absolute noodzaak'
Zorgvisie spreekt in podcast Voorzorg naast Savelkoul van Vitalis ook met Henk-Herman Nap, senior onderzoeker bij Vilans. Een van de thema’s waar Vilans zich mee bezighoudt, is implementatie van technologie in de langdurige zorg. ‘De invoer van zorgtechnologie is aan de ene kant een absolute noodzaak, maar aan de andere kant zien we ook dat het de kwaliteit van zorg kan verbeteren.’