Stel je vraag aan
onze AI-assistent
Naar hoofdinhoud Naar footer

Deel deze pagina via:

Hoe is het verpleegkundig onderwijs en onderzoek in Zweden georganiseerd?

Gepubliceerd op: 11-10-2022

Hoe hebben ze in Zweden het verpleegkundig onderwijs georganiseerd? En wat kunnen wij in Nederland daar van leren? Cindy de Bot en Marjon van Rijn gingen op werkbezoek bij de Linköping Universiteit in Zweden.

Als eerste viel het op dat de verpleegkunde opleiding gemiddeld 3 jaar duurt tot een bachelor of Nursing op universitair niveau. Ook is de gemiddelde verpleegkunde student in Zweden ouder dan die in Nederland. Maar ook in Zweden lopen ze tegen dezelfde problemen aan als hier in Nederland. Zo zijn er veel tekorten aan verpleegkundigen en stageplaatsen.

Interprofessioneel simulatieonderwijs

In Linköping en Norrköping is er in de ziekenhuizen een afdeling ingericht voor interprofessioneel simulatieonderwijs. Dit is een mooie en stimulerende leeromgeving voor toekomstige zorgprofessionals. Ze leren én ervaren daar samen hoe ze vanuit hun eigen expertise gezamenlijk naar de patiënt kunnen kijken.

Bij de simulaties wordt er gebruik gemaakt van diverse scenario’s. Zo zijn er acute situaties, maar ook bijvoorbeeld een palliatieve situatie waarbij de communicatieve vaardigheden centraal staan. Ook is er een scenario met een kind, waarbij niet alleen zorg geleverd moet worden aan het kind, maar ook aan de aanwezige (simulatie)moeder. Bij alle simulaties is veel ruimte voor reflectie.

Meer weten?

Lees het volledige artikel over verpleegkundig onderwijs en onderzoek in Zweden op de website van ZonMw. Lees verder.