Naar hoofdinhoud Naar footer

Deel deze pagina via:

Stel je vraag aan

Een klinische les geven. Hoe doe je dat?

Gepubliceerd op: 05-09-2022

Rinet Leffers is coördinerend wijkverpleegkundige bij de Stichting Noorderzorg. Gemiddeld geeft zij 2 of 3 keer per jaar een klinische les. Wil je leren hoe je zelf een klinische les geeft? Rinet deelt hier graag haar ervaringen, tips en PowerPoint presentatie met je.

Rinet heeft eerder lessen gegeven over bijvoorbeeld een veilige vlindernaald plaatsen, depressie signaleren bij geriatrische zorgvragers en een moreel beraad organiseren. In de toekomst wil ze graag nog eens een klinische les ontwikkelen over eenzaamheid signaleren bij (geriatrische) zorgvragers.

Stel je doel vast

Hoe bereid je een klinische les voor? Rinet: 'Samen met de aanvrager, bijvoorbeeld mijn eigen manager, team of collega-wijkverpleegkundigen, bepaal ik het doel of de aanleiding van een klinische les. Voor de les gebruik ik een format dat volgens mij ooit is ontwikkeld door ZonMw. Ook heb ik een tijd terug een betaalde e-learning gevolgd over klinische lessen maken. Zodra het doel helder is, ga ik op zoek naar wetenschappelijke en verpleegkundige literatuur. Daarvoor bekijk ik ook verschillende websites, waaronder Zorg voor Beter.'

Sluit aan bij de kennis van je collega’s

Rinet legt uit wat er volgens haar voor zorgt dat de les goed 'landt' bij haar collega’s: 'Ik houd heel erg van interactie met de groep en aansluiten bij wat ze al weten of kennen. Wat mij is opgevallen in de VVT-sector (ik werk daar nu 12 jaar) is dat veel collega's van niveau 2 en 3 enorm opkijken tegen hogere niveaus. Terwijl ze zelf enorm veel kennis en werkervaring hebben, maar dat beseffen ze niet altijd. Daar haak ik op in en van daaruit werk ik naar het doel van de les toe. Ik probeer altijd voor een ontspannen sfeer te zorgen.'

Benieuwd naar een voorbeeld van een klinische les? Bekijk dan de klinische les van Rinet over depressie bij ouderen, onder Downloads.

Zo doet ons panel het

Rinet is een van de bijna 400 panelleden van het kennisplein Zorg voor Beter. Panelleden denken met ons mee over de website en geven ons regelmatig inzicht in wat er speelt in de zorg. In een van de vragenlijsten stelden we het panel een aantal vragen over klinische lessen.

Bijna de helft van de respondenten geeft of volgt met enige regelmaat klinische lessen. Er worden veel verschillende onderwerpen behandeld. De volgende onderwerpen werden het meest genoemd:

  • ziektebeelden
  • hygiëne 
  • handel/zorgtechnieken
  • communicatie
  • samenwerken
  • klinisch redeneren
  • innovatie
  • wet- en regelgeving

Bijna alle panelleden maken een PowerPoint presentatie bij een klinische les. Ook lezen ze zich goed in om conclusies te kunnen trekken. Daarbij kijken ze goed naar beschikbare richtlijnen. Daarnaast noemen veel panelleden interactie als succesfactor. Dit gebeurt dan vaak in de vorm van een casus, filmpje, quiz, demo of een oefening.

Downloads