Een klinische les geven. Hoe doe je dat?
Gepubliceerd op: 05-09-2022
Rinet Leffers is coördinerend wijkverpleegkundige bij de Stichting Noorderzorg. Gemiddeld geeft zij twee tot drie keer per jaar een klinische les. Zij deelt graag haar ervaringen, tips én PowerPoint met jou.
Eerdere lessen van Rinet gingen bijvoorbeeld over het plaatsen van een veilige vlindernaald, het signaleren van depressie bij geriatrische zorgvragers en het organiseren van een moreel beraad. In de toekomst wil ze graag nog eens een klinische les ontwikkelen over het signaleren van eenzaamheid bij (geriatrische) zorgvragers.
Stel je doel vast
Hoe bereid je een klinische les voor? ‘Samen met de aanvrager – bijvoorbeeld mijn eigen manager, team of collega-wijkverpleegkundigen) bepaal ik het doel of de aanleiding van een klinische les. Voor het maken ervan gebruik ik een format dat volgens mij ooit is ontwikkeld door ZonMw. Ook heb ik een tijd terug een (betaalde) e-learning over het maken van klinische lessen gevolgd. Zodra het doel helder is, ga ik op zoek naar wetenschappelijke en verpleegkundige literatuur. Daarvoor kijk ik ook allerlei websites, waaronder Zorg voor Beter.’
Zorg voor goed aansluiting bij (voor)kennis collega’s
Wat zorgt er volgens jou voor dat de les goed ‘landt’ bij je collega’s? Rinet: ‘Ik houd heel erg van om interactie met de groep te hebben en aan te sluiten bij wat ze al weten of kennen. Wat mij opgevallen is in de VVT-sector (ik werk daar nu twaalf jaar) is dat veel collega's van niveau twee en drie enorm opkijken tegen hogere niveaus en dat terwijl ze zelf enorm veel kennis en werkervaring hebben. Maar dat beseffen ze niet altijd. Daar haak ik op in en van daaruit werk ik dan naar het doel van de les toe. Ik probeer altijd een ontspannen sfeer te creëren.'
Benieuwd naar een voorbeeld van een klinische les? Bekijk dan de klinische les van Rinet over depressie bij ouderen, te downloaden onder downloads.
Zo doet ons panel het
Rinet is een van de bijna 400 panelleden van het kennisplein Zorg voor Beter. Panelleden denken met ons mee over de website en geven ons regelmatig inzicht in wat er speelt in het veld. In één van de vragenlijsten stelden we het panel een aantal vragen over klinische lessen.
Bijna de helft van de respondenten geeft of volgt met enige regelmaat klinische lessen. Onderwerpen die hierin worden behandeld zijn divers. De volgende onderwerpen werden het meest genoemd:
- Ziektebeelden
- Hygiëne
- Handel/zorgtechnieken
- Communicatie
- Samenwerken
- Klinisch redeneren
- Innovatie
- Wet en regelgeving
De panelleden maken bijna allemaal een PowerPointpresentatie ter voorbereiding van een klinische les en lezen zich goed in om conclusies te kunnen trekken. Daarbij wordt goed naar beschikbare richtlijnen gekeken. Ook veel genoemd: interactie als succesfactor. Dit gebeurt dan vaak in de vorm van een casus, filmpje, quiz, demo of een oefening.
Downloads