Naar hoofdinhoud Naar footer

Deel deze pagina via:

Een hygiënemarkt voor familieleden en bewoners

Gepubliceerd op: 05-12-2019

Een hygiënemarkt is een mooie, laagdrempelige manier om familieleden en bewoners te informeren over het nut en noodzaak van hygiënisch werken. Cornelia Boschma organiseerde dit samen met de hygiëneambassadeurs voor Woonzorgcentrum Coornhert Staate.

Zorgcoördinator en verpleegkundige Cornelia Boschma kwam op het idee van een hygiënemarkt toen ze er zelf eentje bezocht op het abr-congres afgelopen november. ‘Het is belangrijk dat je bacteriën tegenhoudt. Zo voorkom je besmetting, hoef je mensen minder antibiotica te geven en kun je resistentie tegengaan. Maar hoe breng je het onder de aandacht? Toen ik op het congres kennismaakte met de hygiënemarkt voor medewerkers, leek het me een goed idee om zoiets voor bewoners en familieleden te organiseren. De zorgmedewerkers hadden we namelijk al geschoold.’

Kerstdiner en hygiënemarkt

Bewoners en familieleden betrekken bij hygiënisch werken is belangrijk, omdat zij ook onbewust kunnen bijdragen aan besmettingen. Bovendien is het goed dat zij weten dat een zorgorganisatie hier een beleid op heeft. Boschma: ‘We hebben besloten om de hygiënemarkt voor het kerstdiner te organiseren. Dan zijn de meeste familieleden toch al hier. En de bewoners zijn daar natuurlijk ook direct bij. Ik twijfelde even, kan dit wel met kerst? Maar het pakte goed uit. Ook omdat we er iets leuks van hadden gemaakt. Ik ontving iedereen in mijn doktersjas. “Voordat u aan het kerstdiner begint, hoe schoon zijn uw handen?” Mensen konden vervolgens hun handen desinfecteren. Een collega hield ze dan onder de blauwe lamp om te kijken of ze het goed hadden gedaan.’

Briefjes op een wasrek

‘We hebben ook “Tante Biotica” uitgedeeld, een stripboek waarin Suske en Wiske de strijd aangaan tegen bacteriën. We hebben het protocol “Handen wassen” uitgeprint en meegegeven. Naast een hygiënezuil, waar iedereen zijn handen kon desinfecteren, hadden we een wasrekje neergezet. Daar konden mensen briefjes ophangen met antwoord op de vragen ‘Wat gaat goed?’ en ‘Wat kan beter?’ Als mensen ergens actief mee aan de slag gaan, raken ze beter betrokken. Ze kregen ook een flesje desinfectant mee met de slogan: “Na het eten, niet de handgel vergeten!”’

De cirkel is rond

Onze hygiëneambassadeurs hebben de briefjes besproken en daar weer acties op genomen. Zo is de cirkel rond. Aan de hoeveelheid briefjes konden we merken dat dit onderwerp echt leeft bij familie en naasten. Ook bij bewoners zelf steeds meer. Zo gebruiken onze medewerkers plastic schorten, maar doen zij deze ook weer af om de huiselijke sfeer te bewaken. Wanneer een zorgmedewerker met een bewoner naar het toilet gaat, doet deze opnieuw zo’n schortje om. Laatst zei een bewoner zelf: ‘”Hé, je moet nog even je schortje aantrekken.”’

Geeltjesmeting

‘Ook blijven we met zorgmedewerkers aandacht besteden aan dit onderwerp. Zo hebben we gebruikgemaakt van de geeltjesmeting om met hen inzicht te krijgen in wat gaat goed en wat beter kan. Het is daarbij belangrijk om open en zonder oordeel het gesprek aan te gaan.’