Werkvormen voor reflectie en intervisie
Gepubliceerd op: 01-01-2021
Laatst bijgewerkt op: 09-09-2024
Er zijn verschillende werkvormen voor reflectie en intervisie. Die werkvormen zijn te gebruiken om meer houvast en diepgang te geven aan de diverse momenten wanneer reflecteert, praat en nadenkt over het werk. Alle werkvormen helpen bij het stoom afblazen, energie opdoen en het leren uit ervaringen en van elkaar. Op deze pagina een voorproefje, twee voorbeelden van werkvormen die je vindt in de pdf 'Eenvoudige werkvormen voor reflecties'.
Rozendag (nummer 7)
Thema: Verplaatsen in een ander
Wat is het? Een dag waarop de cliënt voor ieder moment dat iemand zich niet aan een gemaakte afspraak houdt een roos krijgt.
Voor wie is het? Medewerkers van de teams in samenwerking met cliënten en familieleden
Hoe doe je het? Zet een grote vaas met rozen bij de receptie. Spreek met de cliënten (en de familie) af dat hij of zij op die dag een roos krijgt voor ieder keer dat een medewerker zich niet weet te houden aan een afspraak. Leg uit wat je wat ‘roosmomenten’ zijn: zeggen iets te doen en dat vergeten, later komen dan met elkaar afgesproken et cetera. Maak hier juist wat feestelijks van, zodat zowel medewerkers als cliënten plezier beleven. Juist ook kleine ‘roosmomenten’ mogen benoemd zijn en tot rozen leiden. Je kunt ze ook samen met de cliënt ophalen bij de receptie. Tel op het eind van de dag het aantal rozen dat bij de receptie is opgehaald en wie de meeste rozen heeft. Bespreek met elkaar de bevindingen.
Wat is het doel? Bewustwording bij cliënten (en familie) en medewerkers over de kleinere foutjes en teleurstellingen wanneer afspraken niet nagekomen worden. Luchtige wijze om dit aanhangig te maken.
Het grote formulieren festival (nummer 12)
Wat is het? Een interactieve werkvorm om werk slimmer te organiseren, werkdruk te verminderen.
Voor wie is het? Medewerkers teams, coaches en teamleiders
Hoe doe je het? Maak een overzicht of verzamel de 10-15 meest gebruikte formulieren. Noteer of hang deze onder elkaar op. Geef elk teamlid 5 stickers en vraag die te plakken bij het formulier dat het meest overbodig is of aangepast/vereenvoudigd dient te worden (minimaal 3 per formulier). Vraag eventueel om toelichting. Alternatief: in de vorm van een ‘eurovisiesongfestival-puntentelling’. Bespreek daarna hoe een en ander veranderd kan worden.
Wat is het doel? Inventariseren van ‘overbodige/overlappende’ formulieren om zo tot slimmere werkprocessen te komen die de werkdruk verlagen. Met als resultaat: minder irritaties, minder overbodig, onnodig werk en werkdruk.
In het document 'Praktische tips voor begeleiders van activerende werkvormen in leerbijeenkomsten' vind je handvatten hoe je de diverse werkvormen het beste kunt begeleiden. Waaronder de hoofdzaken:
- Besteed zorg en tijd aan de voorbereiding en organisatie een leerbijeenkomst.
- Wees uitnodigend, waarderend en draag zorg voor veiligheid.
- Laat deelnemers zo veel mogelijk van elkaar leren, maak gebruik van hun eigen ervaringen.
Downloads