Motiverende gesprekstechnieken voor gedragsverandering
Gepubliceerd op: 31-03-2023
Hoe motiveer je een cliënt die meer kan dan hij of zij wil? Dat is een hele kunst. Bij motiverende gespreksvoering ga je met de cliënt aan de slag om te bereiken dat die intrinsiek gemotiveerd wordt tot verandering.
Als eerste is nodig dat de cliënt aan het twijfelen raakt over zijn huidige gedrag (bijvoorbeeld: zou ik niet gezonder moeten eten?). Pas daarna kun je ander gedrag activeren, richting geven en werken aan het volhouden. Motivatie is afhankelijk van drie componenten:
- Willen: het belang van verandering inzien.
- Kunnen: het hebben van vertrouwen in verandering.
- Klaar zijn: het stellen van prioriteiten.
Motiverende gespreksvoering staat of valt met goede gesprekstechnieken. Belangrijk is dat je empathisch bent: dat je je daadwerkelijk inleeft in de cliënt en niet doet alsof. Lees de publicatie Motiverende gesprekstechnieken (pdf) met veel praktische tips.
Downloads