Competentiescan voor zorgverleners (SEPPS-36)
Gepubliceerd op: 24-02-2016
Op basis van literatuur en na raadpleging van experts is er een lijst met essentiële competenties voor zelfmanagementondersteuning voor verpleegkundigen en fysiotherapeuten samengesteld. Een voorbeeld: samen met de cliënt een plan opstellen of de cliënt vragen wat hij zelf kan en wil doen in het zorgproces. Hierbij wordt het 5A-model gebruikt, in combinatie met de basishouding voor zelfmanagementondersteuning.
Soort instrument: Vragenlijst om competenties voor zelfmanagementondersteuning te meten
Toepasbaar: bij (studenten) verpleegkundigen. Er is ook een versie voor (studenten) fysiotherapeuten
Combineren met: 5A-model
Ontwikkelaar: Hogeschool Rotterdam i.s.m. Universiteit Gent (Duprez e.a. 2016)
Raadplegen: op aanvraag, mail naar kenniscentrumzorginnovatie@hr.nl
Thema: Competenties
In samenwerking met de Universiteit Gent een gevalideerde vragenlijst ontwikkeld (de SEPSS-36) met 6 subschalen van elk 6 items (Duprez e.a., 2016). Met deze lijst wordt aan (aankomende) verpleegkundigen gevraagd wat zij kunnen en wat zij doen aan zelfmanagementondersteuning in de dagelijkse praktijk. Verpleegkundigen blijken vooral competenties te missen op het terrein van samen beslissen en arrangeren van zorg. De gevalideerde lijst voor fysiotherapeuten (SEPSS-PT) is een aangepaste versie (Feleus e.a., 2023).
De SEPSS-vragenlijst is ook bruikbaar om scholingsbehoeften in kaart te brengen.
Ga naar
Hogeschool Rotterdam i.s.m. Universiteit Gent