4 tips voor begeleiders van casusbesprekingen
Gepubliceerd op: 11-09-2024
Laatst bijgewerkt op: 19-09-2024
Veel teams leren door casussen te bespreken. Een mooie manier om stil te staan bij hoe een bepaalde situatie ging en wat beter kan. Een casus bespreken is ook een mooie manier om elkaars expertise, mening en manier van handelen steeds beter te leren kennen en waarderen. Met deze 4 tips zorg je ervoor dat jouw casusbespreking ook echt leerzaam is!
Tip 1: Zorg voor een duidelijke, actuele en schurende casus
Een duidelijke, actuele en schurende casus ondersteunt het leren. Waar moet een goede casus aan voldoen?
- Zorg voor een actuele casus. Wat is er de afgelopen 2 weken gebeurd waar je mee zit?
- Zorg voor een duidelijk casus. Wat was de situatie, de gebeurtenis en het probleem dat ontstond? Welke vraag heb je precies?
- Zorg voor een casus die zorgverleners als schurend ervaren. Welke gebeurtenis greep je aan? Wat vond je een nare ervaring of lastig en waarom?
Een casus met deze kenmerken maakt de bespreking zinvol en zorgt voor betrokkenheid.
Tip 2: Gebruik een duidelijke structuur in het gesprek
Maak gebruik van een werkvorm, zoals de 3-vragen-methode op de website van ZonMw. Of maak gebruik van een reflectiemethode om terug te blikken. Zo zorg je voor een duidelijke structuur. Je taken als begeleider:
- Je zorgt ervoor dat iemand de tijd bewaakt.
- Je houdt een structuur aan.
- Je zorgt ervoor dat iedereen aan de beurt komt.
- Je vraagt door.
Een casusbespreking is leerzaam als er ruimte is voor verdiepende vragen, terugkijken en steun.
Tip 3: Bespreek succeservaringen en vraagstukken die een uitdaging zijn
Uitdagingen schuren vaker en daar leer je vaak meer van. Succeservaringen bespreken geeft veel voldoening en energie. Dan bespreek je samen wat goed gaat. En anderen kunnen daar ook weer van leren.
Tip 4: Maak tijd voor een goede afronding
Hoe zorg je voor een goede afronding?
- Plan tijd in om gezamenlijk acties af te spreken op basis van de nieuwe inzichten.
- Verwerk de acties daarna in het zorgplan.
- Plan de acties bewust in als begeleider.
- Prik samen een datum waarbij je terugkijkt op de afgesproken acties.
Over deze tips
Deze tips zijn gebaseerd op onderzoek uit het project LeerSaam Noord, dat is uitgevoerd door lectoraat Verpleegkundig Leiderschap & Onderzoek voor Goede Zorg, NHL Stenden Hogeschool/Medisch Centrum Leeuwarden, Revaldiatie Friesland en UMCG, in samenwerking met de volgende partners: Studio Maki, Zorgbelang Fryslân, Friesland College, RUG, ZonMw, Netwerk ZON, ZuidOostZorg, Medisch Centrum Leeuwarden.