In gesprek met familie
Laatst bijgewerkt op: 10-04-2024
In de Wet zorg en dwang staat dat je de zorg in goed overleg met de cliënt en vertegenwoordiger moet afstemmen. Hoe ga je dan in gesprek met familie of wettelijk vertegenwoordigers?
Als je onvrijwillige zorg verantwoord wilt afbouwen, is het belangrijk hierover met medewerkers, de cliënt en diens familie of wettelijk vertegenwoordigers te praten. Naasten van een cliënt kunnen helpen bij het uitleggen en begrijpen van onbegrepen gedrag. Naasten kunnen ook helpen met passende andere keuzes. Overleg daarom met cliënt en diens naasten, ook als het misschien over kleine dingen gaat.
Aandacht voor naasten
Bij het contact met cliënt en familie is het belangrijk om te weten hoe het met hen gaat. Door de aandoening die de cliënt heeft, verandert er vaak veel in het leven van beiden.
Zorgen voor de ander kan heel fijn zijn en ook voor cliënt en familie heel verdrietig zijn. De familie helpt de cliënt vaak met praktische zaken en biedt de cliënt emotionele steun. Als de aandoening erger wordt, wordt familie vaak één van de belangrijkste sociale contacten voor de cliënt. Dit heeft gevolgen voor het familielid
Lees meer over goed samenwerken met informele zorg.
Tips voor een fijne samenwerking met naasten
- Heb vanaf het eerste contact aandacht voor wensen, verwachtingen en grenzen.
- Vraag hoe het met de naaste gaat.
- Maak samen afspraken over de samenwerking.
- Leg deze afspraken vast in het zorgdossier.
- Wees je ervan bewust dat afspraken kunnen veranderen, omdat situaties ook kunnen wijzigen.
- Praat regelmatig samen over hoe de samenwerking gaat. En kijk dan of er andere afspraken nodig zijn.