Zo richt je het ECD slim in
Gepubliceerd op: 12-01-2024
Laatst bijgewerkt op: 22-02-2024
Het Elektronisch Cliëntendossier (ECD) ondersteunt zorgprofessionals en organisatie zo goed mogelijk. Maar, het ECD zorgt ook voor veel regeldruk. Hoe verminder je die administratieve lasten? En hoe haal je wel het meeste uit het ECD?
Wat laat onderzoek zien?
Het is belangrijk dat het ECD makkelijk te gebruiken is en het werk van zorgprofessionals ondersteunt. Uit onderzoek blijkt dat 18% van de administratieve lasten in de zorg te maken hebben met het ECD! Zorgprofessionals vinden dat het maken van verslagen niet nuttig, nodig, van goede kwaliteit of handig genoeg is. En een zorgprofessional moet dezelfde informatie vaak op meerdere plekken registreren. Dat frustreert.
Wat vind je hier?
Op Zorg voor Beter delen we kennis en tools die je helpen om het ECD in jouw zorgorganisatie slim in te richten en te gebruiken. Zodat het ECD de zorgprofessional en organisatie juist helpt. En zodat je de data in het ECD zo goed mogelijk kunt gebruiken en ervan kunt leren.
Lees ook de pagina: Aan de slag met een elektronisch cliëntendossier
Wat is het ECD? En wat heb je eraan?
In het elektronisch cliëntendossier (ECD) leggen zorgprofessionals vast welke zorg de cliënt nodig heeft en wat de afspraken daarover zijn. Ze kijken naar wat de cliënt zelf kan. Ze kijken ook wat de mantelzorg kan doen en wat voor de cliënt belangrijk is. Zo kan de cliënt erop vertrouwen dat iedere zorgprofessional binnen de organisatie weet welke zorg diegene nodig heeft. Lees meer over het ECD op de website van Vilans.
Wat zegt de wet over verplichte registraties in het ECD?
Misschien zijn niet alle registraties verplicht die nu wel in jouw organisatie gebeuren. Het is dus belangrijk om te weten welke registraties wel en niet verplicht zijn. Vilans heeft samen met Zorg Zaken Groep handige overzichten gemaakt van wettelijk verplichte registraties in de langdurige zorg. Zo weet je waar je wettelijk aan toe bent!
- Lees meer over wettelijk verplichte registraties op de website van Vilans
- Lees het praktijkverhaal ‘Hoe vaak moet het zorgplan geëvalueerd worden?’
Waar let je op bij de keuze en inrichting van een ECD?
Hoe een ECD is opgebouwd en ingericht hangt af van de leverancier die het bouwde. Je wilt natuurlijk graag een goed werkend ECD. Maar waar kun je dan op letten?
- Het is ingericht volgens de stappen van het zorgproces.
- Het ondersteunt bij het nemen van besluiten na een goede analyse en uitleg van de informatie.
- Het ondersteunt in de uitvoer van het dagelijkse werk.
Praktijkervaring van andere zorgorganisaties
Hoe gingen andere zorgorganisaties met hun ECD aan de slag? Laat je inspireren door enkele praktijkverhalen:
- Johan Schouten is hoofd technische dienst bij Zorgcentrum ’t Slot. Deze kleine zorginstelling gaat over naar een nieuwe, draadloze basis. Vertrouwen is belangrijk, vindt hij. In het netwerk, de leveranciers en elkaar. Lees het praktijkverhaal van Zorgcentrum ‘t Slot.
- Zorgorganisatie Mijzo onderzoekt nieuwe technologieën. Hiermee willen zij zorg in de toekomst verbeteren en zorgmedewerkers te ontlasten. In het ECD van Mijzo is de functie van spraakgestuurd rapporteren toegevoegd. Dit levert 30% tijdsbesparing op voor de zorgmedewerkers. Lees het praktijkverhaal van zorgorganisatie Mijzo.
Zelf aan de slag!
Aan de slag met het verminderen van regeldruk binnen jouw organisatie? Kijk voor tips, tools en ervaringsverhalen op de pagina Ontregelen doe je zo.
Agenda over werkplezier
Bron
Rapport Regeldruk in de langdurige zorg boosdoeners blootgelegd