Aandacht en tijd voor de cliënt
Laatst bijgewerkt op: 02-11-2023
Aandacht is belangrijk in de ouderenzorg. Denk aan persoonlijk contact maken, goed luisteren en rekening houden met behoeften van de cliënt. Het schiet er alleen vaak bij in door de vele dingen die je moet doen. Maar al is het maar een paar minuten, echte aandacht is belangrijk voor de cliënt én voor jezelf. Want tevreden cliënten en tijd voor een ander dragen sterk bij aan je werkplezier. Lees hier hoe je de cliënt meer aandacht geeft en wat dit oplevert.
De voordelen van meer aandacht
Aandacht voor de persoon tegenover je levert je veel op. Je bent minder afgeleid en je maakt minder fouten. Je weet beter wat er écht toe doet. Maar er zijn nog meer voordelen:
- Je hebt beter contact met je cliënt.
- Je hoort wat de cliënt echt wil of nodig heeft.
- Je kunt je zorg beter afstemmen op wat iemand nodig heeft.
- Je hebt meer plezier in je werk.
- Je hebt vaak minder tijdsdruk, hoe tegenstrijdig dit ook klinkt.
- Je krijgt meer voldoening in je werk.
Zo kun je na je dienst tevreden zijn met wat je die dag hebt gedaan.
Aandacht geven zit in kleine dingen
Een beetje extra aandacht geven aan een cliënt schiet er door de hectiek van de dag weleens bij in. Maar je kunt met een klein gebaar al veel betekenen voor de cliënt, bijvoorbeeld:
- vragen of je binnen mag komen;
- jezelf voorstellen bij de eerste ontmoeting;
- oogcontact maken;
- vragen hoe de cliënt zich (vandaag) voelt;
- met aandacht luisteren en teruggeven wat je hoort;
- geestelijk en emotioneel aanwezig zijn;
- ingaan op emoties van de cliënt.
Leefplezierplan
Een leefplezierplan helpt je om aandacht te geven aan de wensen en verlangens van de bewoner. Het komt dus naast de aandacht voor de medische zorg die in het zorgleefplan staat. Het leefplezierplan moedigt je aan om relaties en welbevinden meer op de voorgrond te plaatsen en hier iedere dag iets mee te doen. Dit zorgt voor tevreden cliënten en meer werkplezier voor jou.