Je hebt op verschillende momenten contact met mantelzorgers. Allereerst als je het zorgleefplan of ondersteuningsplan opstelt en evalueert. Maar daarnaast zijn er nog allerlei momenten. Wanneer stem je af?
In de volgende situaties stem je af met mantelzorgers of informeer je hen:
- Als er veranderingen zijn in de wensen en behoeften van de cliënt.
- Als je nieuwe inzichten hebt of nieuwe ervaringen in de zorg of ondersteuning van de cliënt.
- Als je leuke dingen meemaakt met de cliënt. Het is voor de mantelzorger heel waardevol om deze te horen.
- Als verwachtingen niet uitkomen.
- Als je een niet-pluis gevoel hebt of als je je zorgen maakt over de cliënt of de mantelzorger.
- Als er problemen zijn in de zorg of ondersteuning en de mantelzorger daarover kan meedenken en belangrijke ervaringen kan inbrengen.
- Bij praktische zaken: als er nieuwe kleding gekocht moet worden of een ziekenhuisbezoek gaat plaatsvinden.
In de volgende situaties stemmen mantelzorgers met jou af of informeren ze jou:
- Als er veranderingen zijn in de wensen en behoeften.
- Als de mantelzorger nieuwe ervaringen en inzichten heeft opgedaan die relevant kunnen zijn voor jou.
- Als verwachtingen niet uitkomen.
- Als de mantelzorger vragen heeft, bezorgd is of advies wil.
- Als er praktische zaken afgestemd moeten worden.