Stel je vraag aan
onze AI-assistent
Naar hoofdinhoud Naar footer

Tips ‘Gebruik richtlijnen in de praktijk’

Laatst bijgewerkt op: 07-02-2024

Heel eerlijk: helaas is de overstap naar Z=P=R, T niet alleen een simpel regeltje toepassen. Het vraagt meer. Naast aanpassingen in werkafspraken, vraagt het ook een verandering in gedrag, gewoonten en systemen. Hier vind je tips en concrete stappen hoe je de verandering van de nieuwe tijdregistratie kunt aanpakken. En er dan ook echt de voordelen van kunt ervaren.

Hoe ga je om met de tenzij?

Gebruik praktijkvoorbeelden om te bespreken wanneer je de tenzij gebruikt 

Bespreek deze praktijkvoorbeelden binnen het team, zodat je collega’s een gevoel krijgen bij ‘wanneer gebruik je de tenzij’. Verzamel deze voorbeelden op een A4 en verspreid deze over de afdelingen. 

Hou in de gaten of de tenzij op de juiste manier wordt gebruikt 

De tenzij gebruik je alleen bij grote ongeplande wijzigingen. Dit omdat de tenzij in de praktijk ook weleens laagdrempelig gebuikt wordt als een ‘andere manier van 5-minutenregistratie’. Maar dan ervaar je de meerwaarde van de nieuwe manier niet. Je bent namelijk dan nog steeds bezig met veel achteraf aanpassen. 

Herhaal het belang van het goed bijhouden van uitloop in de voortgangsrapportage

Dan houd je overzicht of de uitloop structureel wordt. Vaste momenten inplannen om hier samen naar te kijken kan helpen. En je kunt medewerkers vragen zelf een herinnering in de agenda te zetten. 

Zorg voor laagdrempelige ondersteuning bij vragen over de ‘tenzij’

Een snelle en makkelijke beantwoording van de vragen is hierbij belangrijk. Dus stel met het team één of twee aanspreekpunt(en) aan waar de wijkverpleegkundigen even mee kunnen sparren bij vragen. Of stel een telefonische helpdesk aan binnen de organisatie die vragen snel kan beantwoorden. Bundel de veelgestelde vragen en zet ze online. Dan zijn ze inzichtelijk voor iedereen binnen de organisatie. 

Hoe plan je bij Z=P=R,T?

Stimuleer het onderbouwen van tijd en ruimte in het zorgleefplan voor indirecte zorg, zoals coördinatietijd

Voor de planning van indirecte zorg kun je bijvoorbeeld een aparte code voor indirecte cliënttijd maken. Deze code kan dan in de zorgplanning of in de cliëntagenda komen te staan, afhankelijk van de ICT-systemen. Werk hiervoor samen met de juiste personen in je organisatie. Of lees de ervaringen van andere organisaties. 

Bespreek het zorgleefplan in het teamoverleg    

Zorg ervoor dat je het volgende bespreekt over het zorgleefplan: 

  • Wanneer moet het zorgplan worden bijgesteld? 
  • Op welke manier dit gebeurt en waarom?  

Zo is iedereen op de hoogte. 

Bespreek hoe je een goed zorgleefplan maakt 

Vind je een goed zorgplan maken lastig? Bespreek het! Vraag bijvoorbeeld om extra bijscholing, e-learnings of plan een moment in met een collega die uitleg en tips kan geven.  

Je kunt met je team ook afspreken om een poster te maken met veelgestelde vragen, die je hangt op een centrale plek. Op zorgleefplanwijzer.nl kun je meer informatie vinden over het zorgplan.

Verzameldocument Tips

In dit document vind je de tips van richtlijnen in de praktijk. Je vindt het verzameldocument bij Downloads.

De verzamelde geleerde lessen, veelgestelde vragen en ervaringen van andere organisaties kunnen je helpen. Deze zijn gebundeld en kun je bekijken: ​

Downloads