Naar hoofdinhoud Naar footer

4 tips voor het opzetten van een initiatief

Lees de 4 praktische tips voor het opzetten van een initiatief.

1. Zet de cliënt centraal

Zet de mensen die ondersteuning nodig hebben centraal. Wat hebben zij voor wensen en behoeften? Wat zou diegene het beste kunnen ondersteunen? Is verwijzing in dit specifieke geval behulpzaam of verdere toerusting van de mensen waar ze toch al contact mee hebben? Ook al heb je nog zo’n mooi aanbod, zorg ervoor dat steeds de behoeften van de cliënt en zijn naasten centraal staan. 

2. Benoem vormen van zingevingsondersteuning

Het is goed om te benoemen wat de toegevoegde waarde is van verschillende vormen van zingevingsondersteuning, bijvoorbeeld aan de hand van casuïstiek. Denk aan:
A het geven van Aandacht
B inzet bij Begeleiding
C crisisinterventie en begeleiding van Complexe situaties

3. Maak kennis met verschillende achtergronden

Tip: door als begeleiders met verschillende achtergronden een keer mee te lopen met elkaar, of deel te nemen aan elkaars activiteit, ervaar je zelf verschillende manieren van ondersteuning. Dat zorgt voor begrip en een betere samenwerking. Het maakt veel woorden tijdens vergaderingen overbodig!

4. Verdiep je in de regionale organisatie

In iedere gemeente is het sociaal domein net weer even anders georganiseerd. Zo kun je binnen een regio met meerdere gemeenten en meerdere organisatievormen en aanspreekpunten van het sociaal werk te maken hebben.