Stel je vraag aan
onze AI-assistent
Naar hoofdinhoud Naar footer

Helpende hand bij eigen regie en zelfredzaamheid

Gepubliceerd op: 22-05-2015

Mosae Zorggroep in Maastricht wilde de kwaliteit van de dienstverlening verhogen door de thema’s eigen regie en zelfredzaamheid centraal te zetten in haar organisatie. Zij vroeg Vilans dit proces te ondersteunen.

Bij Mosae Zorggroep was het vooral belangrijk om zorgmedewerkers te motiveren op een andere manier te gaan werken, en de zelfredzaamheid van cliënten zo veel mogelijk te ondersteunen. Door medewerkers medeverantwoordelijk voor het resultaat te maken én hen vanaf het begin een stem te geven in cruciale keuzes lukte dat. Zorgverleners weten immers zelf het best hoe zij hun werk handiger kunnen doen. Wat zij niet wisten, is dat cliënten werkelijk beter in hun vel zitten als ze meer zelfredzaam worden en meer eigen regie krijgen. Deze kennis van voorbeelden reikten wij als Vilans aan. Lees meer: 'Zelfredzaamheid: hoe pakt u het aan' en 'Brochure: Belevingsgericht werken leeft!'.

Diverse instrumenten

Samen gingen we aan de slag met onder meer diverse (gespreks)technieken om de cliënt te motiveren meer regie te voeren en zelfredzamer te worden. We reikten diverse instrumenten voor zelfredzaamheid aan waaruit de medewerkers een keuze maakten. Ook brachten wij inspiratie door voorbeelden van andere organisaties te delen. Op deze manier creëerden we draagvlak voor de nieuwe werkwijze.

Successenbord

Maureen Schonewille (Vilans) die dit traject begeleidde: ‘Belangrijk bij dit soort trajecten is om de nieuwe werkwijze optimaal te laten aansluiten bij wat zorgverleners leuk, interessant en handig vinden. Zo besloot één team om te gaan werken met een successenbord. De doelen waar zij met cliënten aan werkten hingen links. Eenmaal behaald, schoven de post-its naar rechts: de kant van de successen! Zo werden de resultaten tastbaar. En het werkte, teams vertelden trots dat het bord inmiddels te klein was’.

Voorbeelden van Mosae Zorggroep

Successen vieren en delen, dat werkt dus. Zo tekende Mosae Zorggroep een aantal korte verhalen uit de praktijk op over wat zij bereikten in het traject. Hieronder een aantal voorbeelden van Mosae Zorggroep.

All inclusive

'Voorheen werden mijn ontbijt en souper altijd voor me gemaakt. Ik had speciaal bestek in de la liggen om dit zelf te doen, maar dat gebruikte ik nooit. Het is toch veel gemakkelijker als iemand het voor je doet? Ik zit hier tenslotte all inclusive...' aldus een bewoner. Uiteindelijk heeft deze bewoner ondersteuning gekregen met hoe het speciaal bestek te gebruiken en geeft nu aan dat het toch wel erg fijn is dat hij zelf kan bepalen wanneer hij zijn ontbijt of souper maakt en niet afhankelijk is van de hulp.

Eigen regie en zelfredzaam zijn, is minder afhankelijk zijn!

Bellen met de huisarts

Van zorgen voor, naar zorgen dat! Dat is de essentie bij Mosae Zorggroep. Zelf zo lang mogelijk kunnen bepalen wat men graag wil, dat is toch wat iedereen wil. In verleden belden wij voor een cliënt met de huisarts, totdat bleek dat onze cliënt zelf iedere maand met een familielid in Australië belde. Sindsdien belt de cliënt zelf met de huisarts als haar iets mankeert.

Essentie van het verhaal; neem mensen niet alles uit handen. Laat ze doen wat ze zelf nog kunnen doen.

Met bewegen blijf je jong

'Vroeger werden de medicijnen altijd gebracht door de verzorgster. Dat vond ik wel gezellig. Eigenlijk kon ik de medicatie ook wel zelf ophalen en regelen, maar ik vond het contact met de verzorgster altijd erg prettig. Nu haal ik de medicijnen zelf bij de apotheek en regel ik alles zelf. In het begin was het wel even lastig maar nu gaat het prima. Ik beweeg meer en het gaat prima met me." Aldus een bewoonster.'

Als zorgverlener moet je taken niet willen overnemen, maar mensen motiveren zolang mogelijk de dingen te doen die je zelf kunt.

Zelf aan de slag?